De så kallade trimningsåtgärderna längs Västra stambanan inleddes 2017, och arbetet ska enligt planen vara helt klart sommaren 2021. Syftet är att öka kapaciteten på spåren, genom att sätta in tätare signaler.
– Sträckan är uppdelad i signalsträckor, och vi kan bara ha ett tåg på varje signalsträcka. Så ju tätare signaler vi har, desto fler tåg kan vi köra, förklarar Ingvar Sandberg, projektledare på Trafikverket.
Just nu pågår arbeten på sträckan mellan Hallsberg och Laxå i Närke. I mars inleds arbeten i Järna och Gnesta. Deluppdraget är dock inte upphandlat än.
Trängseln på spåren och prioritering av olika tågslag är frågor som ofta nämns i debatten kring pendeltågen till Gnesta, och många hoppas att de pågående åtgärderna ska underlätta situationen.
Kommer Gnestaborna märka av arbetet på något sätt?– Förhoppningsvis inte. Vi kommer att ha vissa inkopplingstillfällen då trafiken måste stängas av, men det kommer företrädelsevis att ske mellan midnatt och klockan fem på morgonen, säger Ingvar Sandberg.
Ordet signal skickar sannolikt kalla kårar längs många pendlarryggar, men fler signaler behöver inte nödvändigtvis vara av ondo, enligt Sandberg.
– Det säger sig självt att ju fler objekt det finns i anläggningen desto större risk är det. Men man ska också ha klart för sig att vi går över de fel och brister som finns i anläggningen i dag. Kontentan lär bli robustare trafik.