Förra veckan kom EU:s medlemsländer överens om att inte höja åldersgränsen för A-traktorer till 16 år, som de tidigare varit inne på. Enligt EU:s överenskommelse ska även en nytt B1-körkort, som gör det möjligt för 15-åringar att köra en fartsänkt bil i 45 kilometer i timmen, införas.
Gnestaborna Jacob Hellzén, 15 år, och Max Nyberg, 16 år, välkomnar beskedet.
– Jag är lite orolig för att jag ska behöva ”regga” om den här och ta nytt körkort, säger Max Nyberg och knackar på motorhuven till sin A-traktor.
Han fortsätter:
– Men skönt att få köra snabbare. Det tar så lång tid att ta sig till skolan nu.
Jacob Hellzén håller med.
– Jag är också lite orolig för att den ska behöva ”reggas” om, men det ska bli skönare. Då kan man åka lite senare hemifrån.
Jacob Hellzén och Max Nyberg har båda haft ett enormt motorintresse sedan barnsben och är positiva till att man även fortsättningsvis får köra från 15 års ålder.
– Det kan vara så att vissa inte är mogna för att köra epa och därför skulle det kunna vara bra med högre åldersgräns. Men det är bättre att den är på 15, då har man mycket mer tid till att köra epa, säger Jacob Hellzén.
De tog båda körkort för A-traktor samma år som de fyllde 15 och har sedan dess utvidgat sin umgängeskrets.
– Jag har träffat många nya vänner som har samma intresse, säger Max Nyberg.
– Man åker runt och stannar och snackar med folk. Sen har man blivit polare och så hänger man nästan varje dag, säger Jacob Hellzén.
Vad är det bästa med att ha epa?
– Det är smidigt att ta sig fram och kul att träffa polare. Skönt att bara kunna åka runt. Och så har man sin egen bil som man bara kan hålla på med och göra som man vill med, säger Jacob Hellzén.
Det är i nuläget oklart vilka krav som kommer att ställas på den nya fartsänkta fordonstypen, som 15-åringar ska kunna köra i 45 kilometer i timmen. Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att ambitionen är att hitta lösningar så att A-traktorer utifrån dagens regler ska kunna konverteras till den nya fordonstypen:
”B1-behörigheten kommer innebära en möjlighet för ungdomar att köra fordon och kan ses som någonting som kan ersätta dagens regler kring A-traktorer. I nuläget är det dock för tidigt att svara på hur den fartsänkta bilen tekniskt ska vara byggd eller vilka krav som ska ställas. Det är en av många frågor som behöver utredas när det nya direktivet ska införas i Sverige. ”