Trafikverket regionchef Helena Sundberg menar att det inte har funnits tid eller möjlighet att ändra på myndighetens arbetssätt.
- Det är första gången vi har den här situationen, med en avreglerad marknad och en enorm efterfrågan på att köra och åka tåg. Vi hade inte för två år sedan kunnat förutse hur det ser ut nu.
Men hade ni inte kunnat påbörja ett förändringsarbete när ni såg varningssignalerna?
- Innan de här protesterna drog i gång inledde vi ett arbete med KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) just i syfte att se hur vi ska utveckla prioriteringsgrunderna. Mycket av processen är styrd av lagstiftning, men Trafikverket har en viss frihet att förändra.
Helena Sundberg menar att Trafikverket även ser över möjligheten att skapa ramavtal, så att ett visst tåg kan få tillträde till spår under flera år.
- Men vi har gjort en paus i det arbetet, eftersom de operatörer vi haft samråd med inte tyckte att det blev tillräckligt bra. Vi kanske kan jobba vidare med det framöver.
Helena Sundberg pekar på två stora brister med dagens arbetssätt inom Trafikverket.
- Vi behöver ett stabilt utbud, som människor kan lita på. Att slänga upp osäkerheter en gång per år är inte en framkomlig väg. Samtidigt är den ettåriga planeringen är regelstyrd. Vi kan ha ramavtal, men vi får inte sluta hur många överenskommelser som helst.
Det andra problemet handlar om att ha riktigt bra prioriteringskriterier, menar hon.
-Jag skulle vilja att vi delvis börjar utveckla den samhällsekonomiska bedömningen och tar med frågor som regional tillväxt och vilka effekter det blir när resenärer tar buss framför tåg. Men inte i vilken utsträckning som helst, eftersom vi har tusentals önskemål som måste hanteras. I teorin vet vi hur det borde vara, men att ha en modell som fungerar är svårare.
Trafikverket: "Svårt hitta en modell som fungerar"
I fredagens artikel i papperstidningen om att ett Systemfel kan ligga bakom pendelhotet i Gnesta - skulle även Trafikverkets regionalchef Helena Sundbergs utlåtanden följt med i en tillhörande artikel. Dessvärre föll den bort och därför publicerar vi den på webben.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!