I sitt första anförande läste ministern upp det svar hon tidigare lämnat skriftligen på frågor kring Gnestapendeln. Det är Trafikverket som har i uppgift att reda ut vilka tåg som ska gå på den berörda sträckan. Men hennes motdebattörer gav sig inte. Varför gömmer sig ministern bakom sin myndighet undrade man, gång på gång.
Ander Ygeman (S) ifrågasatte även Catharina Elmsäter-Svärd verkligen vill vara infrastrukturminister eftersom hon inte vill ta något ansvar. Han påminde henne också om en av Sveriges grundlagar, regeringsformen, säger att regeringen styr riket och ansvarar inför riksdagen. Till slut sa så Catharina Elmsäter-Svärd:
– Självklart ska regering ta ansvar, jag tar alltid yttersta ansvaret.
Hennes debattmotståndare var nöjda med svaret men menade då att fler frågor uppstod vilka de flesta Catharina Elmsäter-Svärd valde att svarade svävande eller inte alls på. Hon sa däremot att man nu ser över om det är möjligt att få till någon form av ramupphandling när det gäller tåglägena.
Framför allt handlade debatten om avregleringen. Är det den eller de dåligt utbyggda järnvägarna som är boven i dramat? Folkpartisten Gunnar Andrén tog även han till orda och sa att det rimligtvis inte kan vara Trafikverket själva som ska avgöra vilka tåg som ska prioriteras.
– Gnesta är ett järnvägssamhälle som är uppbyggt runt pendlingen, slog han fast.
Läs mer i torsdagens papperstidning.