Unga konstnÀrer smyckar skolan med fantasifulla verk

Den Ärliga vÄrsalongen pÄ Dansutskolan har stÀllts ut hela veckan. Alla barn frÄn Ärskurs F-6 har fÄtt vara med att skapa olika verk den hÀr vÄren har naturen stÄtt i fokus.

Barnen pĂ„ Dansutskolan visar den Ă„rliga vĂ„rsalongen. Leon Enlund, Lukas Schrep, Lily Johanssen, Signe Fredrikson och Manja Öhman stĂ„r framför sina verk.

Barnen pĂ„ Dansutskolan visar den Ă„rliga vĂ„rsalongen. Leon Enlund, Lukas Schrep, Lily Johanssen, Signe Fredrikson och Manja Öhman stĂ„r framför sina verk.

Foto: Helene Wahlström

Gnesta2022-05-20 16:10

Fredagen var den sista för Ă„rets vĂ„rsalong pĂ„ Dansutskolan i Gnesta, salongen börjar i anknytning till skolans matsal och fĂ„r plötsligt det grĂ„mulna vĂ€dret ute att ljusna. HĂ€r bjuds pĂ„ en uppbyggd skog av papper, pinnar och kottar, vĂ„rblommor i starka kulörer som röda, blĂ„, gröna och gula.  

För att skapa sina konstverk har eleverna fÄtt kÀnna och studera blommorna.

– Vi har fĂ„tt lukta och kĂ€nna pĂ„ riktiga blommor, det var svĂ„rt för de gick sönder, sĂ€ger Lukas Scherp, 8 Ă„r.

Det har inte varit helt lÀtt att skapa.

– Man klipper fel ibland och fĂ„r göra om, förklarar Lukas medan vi gĂ„r vidare genom vĂ„rsalongen som pryder skolans korridorer.  

Strax hamnar vi vid KrÄkberget, ett stÀlle barnen ofta besöker i verkligheten men pÄ vÄrsalongen stÄr KrÄkberget pÄ ett bord. Bordet har en grön yta med mossa och tvÄ kojor av smÄ trÀpinnar som fyller betraktaren med inlevelse.

Årskurs 2 har gjort ett verk av BlĂ„kulla, med hĂ€xor som flyger över bergen, hĂ€r finns ocksĂ„ en berĂ€ttelsetext.

– Man fĂ„r inte skriva vad man sjĂ€lv tycker om en sak nĂ€r man ska visa och förklara dem för andra. För det Ă€r den som tittar pĂ„ sakerna som ska fĂ„ tycka och tĂ€nka vad den vill, berĂ€ttar Lukas.

Att fÄ vara med och göra en vÄrsalong lockar till konstvÀrlden.

– Det Ă€r kul att fĂ„ jobba med hĂ€nderna och anvĂ€nda fantasin, jag vill bli konstnĂ€r nĂ€r jag blir stor, sĂ€ger Signe Fredrikson, 7 Ă„r.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!