â Det har blivit en sĂ€mre vĂ€g absolut. Vi har sjĂ€lva stenskott pĂ„ tvĂ„ arbetsbilar frĂ„n den gatan som vi Ă€nnu inte hunnit reparera. Vi kĂ€nner Ă€ven till andra som fĂ„tt det, sĂ€ger Claes GĂ€rskog, vd pĂ„ Gnesta glas.
Det var strax innan hösten som lÀnsvÀg 224, mellan Gnesta och LÀstringe, förstÀrktes med en extra belÀggning för att öka tÄligheten mot dubbdÀck.
â Gemene man sĂ€ger oljegrus, men egentligen Ă€r det en ytbehandling dĂ€r man först lĂ€gger bindemedel pĂ„ vĂ€gen och sedan ett lagar sten â som den hĂ€r gĂ„ngen inte fĂ€st ordentligt av nĂ„gon anledning, sĂ€ger Trafikverkets projektledare Andreas Borg.
Enligt honom var det under vintern det stod klart att ÄtgÀrderna, som kostade 2,5 miljoner kronor, inte fungerat.
â Vi fick in ett kundĂ€rende strax efter mellandagarna om att stenen börjat slĂ€ppa, först och frĂ€mst i kurvorna, vilket kan hĂ€nda, men sedan har det fortsatt.
Idag sitter varningsskyltar om löst grus pÄ bÄda sidor om vÀgen.
â Vi fick sĂ€tta upp skyltar för att varna för stenskott, annars Ă€r det ingen annan risk, förutom att det kan slita pĂ„ den underliggande konstruktion, men det Ă€r sĂ„klart besvĂ€rligt.
Enligt Andreas Borg kommer sannolikt hela strÀckan pÄ 15 kilometer behöva lÀggas om.
â Vi ska göra en översyn nu, nĂ€r snön har smĂ€lt undan, tillsammans med entreprenören som sedan fĂ„r komma med ett Ă„tgĂ€rdsförslag. Det hĂ€r ligger inom tiden för garantin och kommer Ă„tgĂ€rdas under Ă„ret.