Våren är här – dags för däckbyte

Ljusare tider och torrare vägar - våren är här. Det innebär också att det är dags för däckbyte. Den 15 april är det förbjudet att köra med dubbdäck om det inte råder vinterväglag.

Har man för gamla däck har gummiblandningen gjort sitt.

Har man för gamla däck har gummiblandningen gjort sitt.

Foto: Magnus Grimstedt

Gnesta2019-04-11 13:05

Vinterväglag är när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen, med det är polisen som avgör om det råder vinterväglag där du befinner dig.

På PTT Gnesta Bilverkstad råder febril aktivitet. En mopedbil står upphissad för däckbyte och runt om i lokalen står däcken travade i långa rader, redo för att tas i bruk till sommarsäsongen.

I firmans bokningssystem är det i princip fullt i två veckor framåt för att skifta sina vinterhjul till sommarhjul.

– I år har våra kunder varit bra på att boka sina däckbyten men det beror nog på det milda vädret, säger Pierre Tolf.

Under vårsäsongen är tiden för däckbyte extra stressig eftersom det bara är två veckor från att vinterdäcken får plockas av till sommardäcken ska vara på.

– På hösten har vi två månader på oss att byta från sommardäck till vinterdäck. Dessutom brukar påsken med alla lediga dagarna ligga under de här två veckorna, så det ställer till det jättemycket, säger Pierre Tolf.

Hur har ni löst det?

– Vi jobbar kvällar och helger från sju på morgonen till nio på kvällen, men det sliter på personalen.

En fråga som bilägare kan ställa sig i däckbytartider är om hjulmuttrarna verkligen behöver bytas, eller om det är ett sätt för oseriösa däckfirmor att tjäna extra pengar. Ett byte av hjulmuttrar kan bli dyrt, mellan 500 och 900 kronor, berättar Pierre Tolf.

– Det brukar vara ca tio procent av kunderna som måste byta sina hjulmuttrar. Och då brukar vi byta alla hjulmuttrar för att vara på den säkra sidan.

Enligt honom är det ett vanligare problem att de däck som kunderna har med sig för att skifta till, är alldeles för slitna.

–Det är vår dilemma kan man säga. Folk tror att de kommer in med med bra däck men i princip är körförbud på dem.

Minimikravet på mönsterdjup på däcken 1,6 millimeter på sommardäck, men Pierre Tolf rekommenderar att de håller 3 millimeter. Han tipsar även om att kolla däckens datummärke.

– Är däcken mer än fem år gamla är det dags att byta, även om mönstret ser skapligt ut för då har gummiblandningen gjort sitt. Det blir för hårt och tappar friktionen, säger Pierre Tolf och fortsätter:

–Det finns folk som kommer med tio till femton år gamla däck som ser bra ut, men det är ingenting att åka på. Det ska vara mjukt och färskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om