Hallå Lars Lamberg, Råsta gård i Jönåker.

Nyheter
Du är ju styrelseordförande i Arla Foodkoncernen. Vad säger du om bråket som uppstått i Danmark kring mjölkannonserna? Tre lättklädda damer som kallas Kakao, Vanilj och Naturell gör på ett utmanande sätt reklam för en ny lättmjölk på flaska från Arla Foods.

Oj då, jag visste inte att det blivit bråk om reklamen. Den går som reklamfilm i dansk TV. Jag är på väg till Danmark nu för att vara med på ett bondemöte, så då får jag höra vad de säger.
Hur reagerar du själv på annonsen?
Jag har inte reagerat speciellt, det är vår reklam och marknadsföring som tagit fram annonsen. Reklamen är i sig ganska oskyldig men jag tror att den skulle väcka större uppmärksamhet i Sverige.
Varför det?
Danskarna har en liberalare inställning till hur reklamen är utformad.
Men du som själv är mjölkbonde, tycker du att mjölk ska säljas med hjälp av lättklädda tjejer?
Nu ska ju mjölken säljas till konsumenterna och inte till oss mjölkbönder.
Tänker du ta dina danska kolleger i örat för den uppståndelse som reklamen orsakat?
Nja, jag går inte in i den operativa biten, jag tror knappast att den kommer att dras in.
Eva Dalin
0155-767 51 eva.dalin@sn.se