Under några stekheta dagar i somras befann sig ett stort filmteam, inklusive skådespelaren Dolph Lundgren, på plats i grusgropen i Kjula för att spela in en kampanjfilm för Volvo CE:s grävmaskiner.

– Grusgropen och Kjula passade perfekt för filmen. Fin sand och en avskild plats. Det var ett väldigt hårt jobb med alla förberedelser och många lokala förmågor hjälpte till, säger Per Åkerlund, chef för kommunikationsprojekt vid Volvo CE i Eskilstuna och projektledare för grävmaskinskampanjen.

Det var Per Åkerlund och hans medarbetare som själva föreslog Dolph Lundgren som en lämplig kandidat för uppdraget som tränare för filmens grävmaskiner.

– Det var inte helt lätt att få till men han passar så bra för rollen. Han får nästan spela sig själv, han är hård, cool och har humor och distans till sig själv. Dessutom har han en akademisk bakgrund vilket också kändes viktigt för vår produkt.

Det centrala marknadsföringsarbetet har gjorts på Volvo CE i Eskilstuna. I filmen syns Volvogrävmaskiner på mellan 1,5 till 95 ton visa vad de kan i en utmanande hinderbana.

– Det är ett fantastiskt projekt och den största digitala kampanjen vi någonsin gjort. Väldigt kreativt koncept som ska nå många olika länder och även tilltala dem som inte är våra kunder i dag, säger Per Åkerlund.

Mottagandet av reklamfilmen har hittills varit gott. Tanken är att den ska passa såväl potentiella kunder i Kina som i Afrika, Mellanöstern, USA och Europa.

– Det är många som gillar den vilket visar att vi nått fram med vårt breda målgruppstänk. Mina döttrar gillar den till exempel stenhårt och man får höra kommentarer från skolan. Det är jättekul och vi är stolta över att den sticker ut, säger Per Åkerlund.

Dolph Lundgren, känd från bland andra filmerna Rocky IV och Universal Soldier, säger sig också vara nöjd med sin medverkan.

– Det här uppdraget var nog den mest ovanliga roll jag någonsin tagit mig an. Det var fascinerande att se Volvos grävmaskiner och de skickliga operatörerna göra alla de olika fysiska övningarna, och det helt utan några filmtrick. Jag trodde ärligt talat inte ens att detta var möjligt. Eftersom jag är född i Sverige har jag en lång relation till detta klassiska svenska varumärke. Som liten grabb brukade jag sitta i baksätet i farsans Volvo. För mig står Volvo för framstående skandinaviska värden som stilren design, utmärkt kvalitet och genuint miljötänkande. Den här möjligheten för oss att arbeta tillsammans har varit toppen, säger han i en kommentar.

Bakom filmen, som kallas Pump it up, står reklambyrån Forsman och Bodenfors som även låg bakom Volvo Trucks uppmärksammade reklamfilm Epic Split med actionskådespelaren Jean-Claude Van Damme.