ST Pendeln aviserade i fredags att skyddsstoppet skulle börja gÀlla frÄn klockan 9 pÄ mÄndagen, men det var först vid 9.45-tiden som facket gick ut med att det hade lagts.
UngefÀr hÀlften av pendeltÄgen berörs av stoppet, och för att undvika störningar har MTR tillfÀlligt bemannat tÄgen med tÄgvÀrdar eller motsvarande personal som frÀmst ska arbeta med sÀkerheten ombord.
ââAnledningen Ă€r att det Ă€r sĂ€kerheten som har varit i fokus nĂ€r skyddsstoppet har lagts, sĂ€ger Erik Söderberg, presschef pĂ„ MTR.
Erik Söderberg berÀttar att tÄgen till följd av ÄtgÀrden hittills har kunnat rulla pÄ som vanligt och att inga större störningar har uppstÄtt.
ââDet som har varit centralt för oss Ă€r att tĂ„gen ska gĂ„ som planerat och det tror vi att de kommer att fortsĂ€tta att göra, sĂ€ger han.
HÀlften av tÄgen berörs
MTR har vÀnt sig till Arbetsmiljöverket för att fÄ stoppet prövat. Det Àr upp till myndigheten att avgöra om stoppet Àr motiverat eller om det ska upphÀvas.
ââDet finns inplanerade möten under dagen och sĂ„ snart vi har fĂ„tt mer information frĂ„n dem sĂ„ vet vi vad som gĂ€ller framöver, sĂ€ger Erik Söderberg.
KrÀver tÄgvÀrd
Facket motiverar skyddsstoppet med att sedan operatören MTR införde ensambemanning pÄ vartannat pendeltÄg har antalet incidenter ökat. ST krÀver att alla tÄg förutom lokförare ska ha en tÄgvÀrd ombord.
I veckan som gick genomförde tÄgförare för pendeltÄgen i Stockholm en tre dagar lÄng vild strejk.