Efter tre veckors driftstopp har Volvo Cars startat om fabriken i Torslanda, med omkring 6 500 anstÀllda.
Karosstillverkningen var först ut pÄ banan. Natten till mÄndag gÄr det första skiftet i slutmonteringen pÄ. Det Àr inte tal om fulla arbetsveckor Ànnu.
"Bra tradition"
FöretagshĂ€lsovĂ„rden finns pĂ„ plats vid entrĂ©n, alla lokaler Ă€r extra stĂ€dade, alla arbetsstationer har granskats ur perspektivet social distansering, och man fĂ„r ta sin matrast pĂ„ stĂ€llen dĂ€r det annars inte Ă€r tillĂ„tet â för att alla ska sprida ut sig.
PÄ arbetsstationer dÀr det Àr tvunget att arbeta nÀra varandra anvÀnds munskydd.
ââVi har en bra tradition pĂ„ Volvo att tĂ€nka pĂ„ sĂ€kerhet i fabrikerna. Det kĂ€nns naturligt nu att tĂ€nka pĂ„ en annan typ av skyddsutrustning, som munskydd och handskar, och pĂ„ att tvĂ€tta hĂ€nderna. Kan vi göra detta bĂ€ttre Ă€n andra sĂ„ har vi en fördel, sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson, vd pĂ„ Volvo Cars.
ââDet handlar om att komma ur den hĂ€r situationen lite bĂ€ttre Ă€n vĂ„ra konkurrenter. Allt Ă€r relativt, konstaterar han.
Oro för lÄgkonjunktur
Tre veckors driftstopp och en efterfrÄgan i Europa och USA som nÀstan raderats ut sÀtter förstÄs spÄr i företagets ekonomi. FrÄgan Àr hur stora de blir.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt. Jag tror inte att man ska spekulera om det.
ââSjĂ€lvklart kommer det att bli en stor pĂ„verkan pĂ„ första kvartalets och första halvĂ„rets resultat. Men vi Ă„terkommer till det nĂ€r vi har siffrorna, sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson.
Han ser ett stort vÀrde i att starta produktionen igen, och nÀrma sig en mera normal situation.
ââLĂ„ter vi detta gĂ„ för lĂ„ngt kommer det att vara förödande för hela ekonomin, och vi riskerar att dras ner i en lĂ„gkonjunktur som vi inte vill ha, framhĂ„ller Samuelsson.
BestÀllda bilar
Till att börja med bygger Volvo bilar som kunder redan bestÀllt.
I karossfabriken, dÀr drygt 1 000 personer jobbar, har man redan hunnit med nÄgra skift.
ââDet som Ă€r annorlunda Ă€r att vi har fler restriktioner för hur vi ska förhĂ„lla oss till vissa saker och ting. Annars rullar vi pĂ„, sĂ€ger Hiwa Zarza, lagledare i karosseriet.
Just dÀr han jobbar har man inte behövt planera om för att hÄlla avstÄnd.
ââMen vi ska tvĂ€tta hĂ€nderna sĂ„ ofta det gĂ„r, och vara extra noga med att undvika köer, sĂ€ger Zarza.
StÀmplar inte ut
Han beskriver stÀmningen bland arbetskamraterna som "förvÄnansvÀrt bra", nÀr man nu Àr tillbaka i fabriken.
ââDet Ă€r klart att folk Ă€r oroliga för smittspridningen och sĂ„. Man försöker sköta sitt sĂ„ gott det gĂ„r, beskriver Hiwa Zarza.
Under de första dagarna inleds varje skift med en kort samling, dÀr man kan ta upp frÄgor och oro. Vid skiftets slut Àr kravet pÄ att stÀmpla ut just nu borttaget, för att undvika köbildning.
Men pÄ sikt finns en oro, för efterfrÄgan pÄ bilar.
ââDet Ă€r klart. Man skulle ljuga om man sĂ€ger nĂ„got annat, medger Hiwa Zarza.