EU:s utslÀpp av vÀxthusgaser ökar. Det tror i alla fall tre av fyra svenskar som tillfrÄgats i en Novus-undersökning gjord pÄ uppdrag av Fossilfritt Sverige. I sjÀlva verket har de territoriella utslÀppen minskat med 30 procent mellan 1990 och 2021.
Fossilfritt Sveriges nationella samordnare Svante Axelsson menar att det finns risk för att mÀnniskor tappar framtidstro.
ââJag Ă€r jĂ€tteorolig för att mĂ€nniskors hopplöshet ska öka och dĂ„ tappar vi kraften i hela omstĂ€llningen.
Fossilfritt Sverige vill lyfta de framgĂ„ngar som görs och minska kunskapsglappet. Om mĂ€nniskor fĂ„r veta att det gĂ„r Ă„t rĂ€tt hĂ„ll, och att möjligheter finns, kan man öka tempot â för dĂ„ vĂ„gar Ă€ven politiken höja sina ambitioner, menar Axelsson.
ââPlaneten mĂ„r oerhört dĂ„ligt. Vi har en vĂ€ldigt allvarlig situation, sĂ„ hĂ€r illa har det aldrig varit pĂ„ jorden. Om mĂ€nniskor ger upp fĂ„r vi inte till den förĂ€ndring som verkligen behövs och Ă€r möjlig.
Industrin otÄlig
UtslÀppen fortsÀtter att öka globalt. Nio av tio svenskar tror att det internationella energiorganet IEA förutser att de globala utslÀppen frÄn fossila brÀnslen börjar minska först efter 2035. I verkligheten tror IEA att detta kommer att ske senast 2025.
För tio Är sedan var industrierna en bromskloss, enligt Axelsson. Men nu vill nÀringslivet gÄ fortare fram Àn politiken och de Àr vÀldigt otÄliga.
ââIndustrin sĂ€ger âvi kan och vi villâ, men att det mĂ„ste skapas bĂ€ttre förutsĂ€ttningar. De tappar konkurrenskraft och vill investera i fossilfri teknik. De tycker att det gĂ„r för lĂ„ngsamt.
Tekniken Àr hÀr
Det finns alla förutsÀttningar för omstÀllningen, menar Axelsson. Nu Àr till exempel batterier till elbilar samt sol- och vindkraft mycket billigare Àn tidigare. Trots det visar undersökningen att svenskarna tror att det kostar skjortan
Priset pÄ batterier till elbilar har till exempel rasat med 90 procent sedan 2010. Och medan Ätta av tio i undersökningen tror att var fjÀrde eller varannan buss i kollektivtrafiken kör fossilfritt Àr det i sjÀlva verket 95 procent av bussarna som gör det.
Med detta sagt vill Fossilfritt Sverige absolut inte signalera att det gÄr att ta det lugnt.
ââFör det ser vĂ€ldigt tufft ut, vi har inte mĂ„nga Ă„r pĂ„ oss. Vi vill skapa mod och kraft, nu mĂ„ste vi öka tempot, sĂ€ger Axelsson.