Mikael Elmegard och hans fru var tvÄ av dem som satt i berg-och dalbanan Jetline, vars frÀmre del spÄrade ur i den allvarliga olyckan pÄ Gröna Lund. I en P1-intervju berÀttar han om skrÀckupplevelsen i det som brukade vara en av parets favoritattraktioner pÄ nöjesparken.
Han berÀttar hur de slungades fram i vagnen, hur han slog emot bröstet och sedan sÄg vagnen de satt i luta och sitta lös. Hur han hörde sin fru ropa pÄ hjÀlp.
Föll mot marken
ââJag ser att hon hĂ„ller pĂ„ att falla ur nedanför mig. Jag försöker strĂ€cka mig efter henne för att fĂ„ tag i henne och fĂ„nga upp henne, men hon dras med ut ur vagnen samtidigt som hon faller ner mot marken, berĂ€ttar han i intervjun.
SjÀlv lyckades Mikael Elmegard ta ett grepp med hÀnderna om andra sidan stÄlbalken, dra sig upp och sÀtta sig grensle över den.
ââJag ser min fru ligga nere pĂ„ grĂ€set, blodig i ansiktet och jĂ€mra sig,.
Mikael Elmegards fru skadades svÄrt i fallet och fördes med helikopter till Karolinska universitetssjukhuset.
Flera personer föll frÄn hög höjd vid den allvarliga olyckan pÄ Gröna Lund. En kvinna i 30-ÄrsÄldern omkom och nio personer fick föras till sjukhus.
Vill inte svara
Efter dödsolyckan har Aftonbladet talat med tillverkaren av den skadade berg- och dalbanan Jetline, det tyska företaget Zierer.
ââVi har blivit informerade om att det pĂ„gĂ„r en utredning. Men har inte blivit kontaktade av nĂ„gon lokal myndighet, sĂ€ger Marina Ernst, marknadschef pĂ„ Zierer, till Aftonbladet.
Zierers ledning vill inte svara pÄ frÄgor om olyckan, men skriver i ett uttalande att dagens berg- och dalbanor till sin konstruktion och utformning inte kan jÀmföras med Àldre. Den skadade Jetline pÄ Gröna Lund Àr 35 Är.
Zierer skriver ocksĂ„ att "berg- och-dalbanor frĂ„n Zierer kan fortsĂ€tta att anvĂ€ndas utan tvekan, förutsatt att de allmĂ€nna underhĂ„llskraven uppfylls.â