Estlands haverikommission har bekrÀftat för TT att det finns tvÄ tidigare okÀnda sprickor i skrovet. Jonas BÀckstrand, vid svenska haverikommissionen, sÀger att det Àr intressant, men att det finns en risk att man övertolkar data innan man har den samlade bilden.
ââDet finns uppgifter i den hĂ€r datan som ser ut som att det skulle vara sprickor, men vi behöver mer data innan vi kan sĂ€ga nĂ„got mer. Datan som samlas in nu ska sammanstĂ€llas. Jag vill vara försiktig med att dra förhastade slutsatser, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand vid Statens haverikommission till TT:s utsĂ€nde pĂ„ plats vid vrakplatsen.
Det Àr i nulÀget oklart om sprickorna som estniska haverikommissionen sett hÀrrör sig frÄn förlisningen eller uppstÄtt senare.
Vill ha samlad bild
Undersökningen gÄr nu vidare med att man sÀtter ned sonarutrustning pÄ olika punkter runt fartyget för att fÄ en samlad bild. Samtidigt pÄgÄr Àven en annan typ av sonarundersökning.
ââVi hĂ„ller just nu pĂ„ med en svepsonarundersökning, som kallas för mesotech. Den Ă€r vi mitt i nu. Det finns data i det dĂ€r som skulle kunna tyda pĂ„ sprickbildningar i fartyget, men det Ă€r lite tidigt att bekrĂ€fta det Ă€nnu. Vi kommer att behöva titta nĂ€rmare pĂ„ den datan innan vi Ă€r fĂ€rdiga, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.
TT: Kan ni i nulÀget dra nÄgra slutsatser?
ââNej egentligen inte, det Ă€r för tidigt helt enkelt. Vi Ă€r mitt i datainsamlingen och om det skulle finnas sprickbildningar sĂ„ behöver det inte heller vara nĂ„got konstigt, i och med att fartyget legat pĂ„ botten i 27 Ă„r. Vi fĂ„r se vad vi kan fĂ„r fram hĂ€r under dagen, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.
"Tydliga sprickor"
Sprickorna hittades i samband med de nya undersökningarna som just nu bedrivs vid Estonias vrakplats i tio dagar. Bakgrunden till undersökningarna Ă€r de uppgifter om hĂ„l i Estonias styrbordssida som visades i en tv-dokumentĂ€r i höstas â och nu har alltsĂ„ ytterligare skador pĂ„ skrovet upptĂ€ckts.
Rolf Sörman, överlevare frÄn katastrofen 1994 och anhörigrepresentant, Àr ombord pÄ fartyget dÀr upptÀckten om de tidigare okÀnda sprickorna gjorts.
ââJag har sett dem pĂ„ datorskĂ€rmarna, det Ă€r tydliga sprickor. De har en annan karaktĂ€r Ă€n de hĂ„ligheter som finns med i dokumentĂ€ren. Det hĂ€r Ă€r parallella sprickor, smala, omkring en decimeter breda, men med 10-15 meters lĂ€ngd.
"En bra utredning"
Rolf Sörman vill vara försiktig med att kommentera fyndet innan han har fÄtt mer information, men han Àr inte sÀrskilt förvÄnad, eftersom vraket legat pÄ havets botten i 27 Är.
Han Àr kritisk till den tidigare utredningen och tycker att den nya Àr mycket mer omsorgsfull Àn tidigare undersökningar.
ââVi gör mycket grejer som mĂ„nga tycker Ă€r helt onödigt, stora bottenundersökningar som undersöker konsistens, material, och sĂ„ vidare. Det tycker jag inte att det varit innan, det har funnits luckor och konstigheter i tidigare utredningar, sĂ€ger han.
"Vet inte vad som orsakat dem"
Sprickorna hittades av Brian Abbott, vÀrldsledande expert pÄ de sonarmetoder som anvÀnds i undersökningarna.
ââProblemet med sprickorna Ă€r vad som orsakade dem. Vi vet inte om det skedde nĂ€r fartyget sjönk eller efter att det sjunkit. Det har varit dĂ€r nere i 27 Ă„r och rör pĂ„ sig, sĂ€ger han.
Syftet med förstudien som bedrivs Àr att avgöra vilka ÄtgÀrder som behövs för att fortsatt kunna granska hÄlen i vraket. Operationen har möjliggjorts i och med en Àndring i lagen om gravfriden frÄn och med den 1 juli.
Data om fartyget och bottenförhÄllanden samlas in med hjÀlp av ekolod och sonarmetoder och kommer att analyseras med hjÀlp av forskare frÄn Stockholms universitet.