NyupptÀckta sprickor i Estoniaskrovet undersöks

TvĂ„ tidigare okĂ€nda, 10–15 meter lĂ„nga sprickor har hittats pĂ„ Estonias skrov, bekrĂ€ftar den estniska haverikommissionens chef RenĂ© Arikas för TT. Men nya sonarundersökningar runt fartyget behövs för att ge en samlad bild.

Sprickorna har hittats mellan punkt 4 och 5 pÄ kartbilden.

Sprickorna har hittats mellan punkt 4 och 5 pÄ kartbilden.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Olyckor2021-07-12 14:05

Estlands haverikommission har bekrÀftat för TT att det finns tvÄ tidigare okÀnda sprickor i skrovet. Jonas BÀckstrand, vid svenska haverikommissionen, sÀger att det Àr intressant, men att det finns en risk att man övertolkar data innan man har den samlade bilden.

– Det finns uppgifter i den hĂ€r datan som ser ut som att det skulle vara sprickor, men vi behöver mer data innan vi kan sĂ€ga nĂ„got mer. Datan som samlas in nu ska sammanstĂ€llas. Jag vill vara försiktig med att dra förhastade slutsatser, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand vid Statens haverikommission till TT:s utsĂ€nde pĂ„ plats vid vrakplatsen.

Det Àr i nulÀget oklart om sprickorna som estniska haverikommissionen sett hÀrrör sig frÄn förlisningen eller uppstÄtt senare.

Vill ha samlad bild

Undersökningen gÄr nu vidare med att man sÀtter ned sonarutrustning pÄ olika punkter runt fartyget för att fÄ en samlad bild. Samtidigt pÄgÄr Àven en annan typ av sonarundersökning.

– Vi hĂ„ller just nu pĂ„ med en svepsonarundersökning, som kallas för mesotech. Den Ă€r vi mitt i nu. Det finns data i det dĂ€r som skulle kunna tyda pĂ„ sprickbildningar i fartyget, men det Ă€r lite tidigt att bekrĂ€fta det Ă€nnu. Vi kommer att behöva titta nĂ€rmare pĂ„ den datan innan vi Ă€r fĂ€rdiga, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

TT: Kan ni i nulÀget dra nÄgra slutsatser?

– Nej egentligen inte, det Ă€r för tidigt helt enkelt. Vi Ă€r mitt i datainsamlingen och om det skulle finnas sprickbildningar sĂ„ behöver det inte heller vara nĂ„got konstigt, i och med att fartyget legat pĂ„ botten i 27 Ă„r. Vi fĂ„r se vad vi kan fĂ„r fram hĂ€r under dagen, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

"Tydliga sprickor"

Sprickorna hittades i samband med de nya undersökningarna som just nu bedrivs vid Estonias vrakplats i tio dagar. Bakgrunden till undersökningarna Ă€r de uppgifter om hĂ„l i Estonias styrbordssida som visades i en tv-dokumentĂ€r i höstas – och nu har alltsĂ„ ytterligare skador pĂ„ skrovet upptĂ€ckts.

Rolf Sörman, överlevare frÄn katastrofen 1994 och anhörigrepresentant, Àr ombord pÄ fartyget dÀr upptÀckten om de tidigare okÀnda sprickorna gjorts.

– Jag har sett dem pĂ„ datorskĂ€rmarna, det Ă€r tydliga sprickor. De har en annan karaktĂ€r Ă€n de hĂ„ligheter som finns med i dokumentĂ€ren. Det hĂ€r Ă€r parallella sprickor, smala, omkring en decimeter breda, men med 10-15 meters lĂ€ngd.

"En bra utredning"

Rolf Sörman vill vara försiktig med att kommentera fyndet innan han har fÄtt mer information, men han Àr inte sÀrskilt förvÄnad, eftersom vraket legat pÄ havets botten i 27 Är.

Han Àr kritisk till den tidigare utredningen och tycker att den nya Àr mycket mer omsorgsfull Àn tidigare undersökningar.

– Vi gör mycket grejer som mĂ„nga tycker Ă€r helt onödigt, stora bottenundersökningar som undersöker konsistens, material, och sĂ„ vidare. Det tycker jag inte att det varit innan, det har funnits luckor och konstigheter i tidigare utredningar, sĂ€ger han.

"Vet inte vad som orsakat dem"

Sprickorna hittades av Brian Abbott, vÀrldsledande expert pÄ de sonarmetoder som anvÀnds i undersökningarna.

– Problemet med sprickorna Ă€r vad som orsakade dem. Vi vet inte om det skedde nĂ€r fartyget sjönk eller efter att det sjunkit. Det har varit dĂ€r nere i 27 Ă„r och rör pĂ„ sig, sĂ€ger han.

Syftet med förstudien som bedrivs Àr att avgöra vilka ÄtgÀrder som behövs för att fortsatt kunna granska hÄlen i vraket. Operationen har möjliggjorts i och med en Àndring i lagen om gravfriden frÄn och med den 1 juli.

Data om fartyget och bottenförhÄllanden samlas in med hjÀlp av ekolod och sonarmetoder och kommer att analyseras med hjÀlp av forskare frÄn Stockholms universitet.

Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i Tallinn kvĂ€llen före, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen. 501 av dem var svenskar.

137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ Estonia sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

Efter dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt" har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

För att kunna göra nya dykningar vid vrakplatsen begÀrde Statens Haverikommission att regeringen skulle Àndra lagen om gravfrid.

Den 1 juli 2021 trÀdde en Àndring av lagen om gravfrid i kraft. I den finns ett undantag frÄn förbudet mot dykning som omfattar verksamhet som bedrivs av en myndighet i Sverige Estland, Finland, med avsikt utreda fartygets förlisning.

Med start den 8 juli gör Statens haverikommission nya undersökningar av olycksplatsen och Estonias vrak. Man kommer Àven att undersöka visiret som föll av vid förlisningen. HÄlen i fartyget kommer att fotodokumenteras under vÄren 2022.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!