Han minns mycket vÀl sista gÄngen han manövrerade ett stridsflygplan. Det var en SK-60, som han flög ett par Är efter pensioneringen. Annars Àr det vanligtvis slut pÄ flygandet nÀr man gÄr i pension, och de flesta slutar styra stridsflygplan lÄngt tidigare Àn sÄ, eftersom det Àr sÄ krÀvande bÄde fysiskt och psykiskt.
Under hela sin militĂ€ra karriĂ€r, frĂ„n officer och divisionschef i flygvapnet till planeringschef i försvarsstaben, försvarsstabschef och slutligen överbefĂ€lhavare, sĂ„ har Owe Wiktorin alltid sett till att han har fĂ„tt flyga. Ăven som ĂB kunde han veckla ihop sina dryga 190 centimeter i cockpit för att manövrera det kraftpaket som ett stridsflygplan Ă€r.
Ălskat att flyga
Kraften Àr ett skÀl till hans fascination för stridspilotyrket. Ett annat Àr de paradoxala kraven pÄ att vara bÄde sjÀlvstÀndig individualist och pÄlitlig samarbetspartner i förbandet. Kamratskapet inom flygvapnet Àr unikt.
ââEfter att ha flugit som general och ĂB sĂ„ kan jag ocksĂ„ konstatera att du inte bedöms eller vĂ€rderas efter vilken gradbeteckning du har pĂ„ axlarna i flygsammanhang, utan efter din kompetens och förmĂ„ga i luften. Det hör ihop med kamratskapet.
Arbetsgemenskap och kompetens blev stöttepelare Ă€ven under hans tid som ĂB. Det var sex Ă„r som prĂ€glades av utmaningar. Vid hans tilltrĂ€de blev försvarsmakten en myndighet, vilket innebar att över hundra smĂ„ myndigheter, var och en med sina egna stolta traditioner, skulle ingĂ„ i en kropp, med ĂB som överhuvud.
ââDet som slĂ„r mig mest nĂ€r jag tĂ€nker tillbaka, Ă€r att hade jag inte haft den samlingen mĂ€nniskor omkring mig som jag hade förmĂ„nen att ha, sĂ„ hade det varit en omöjlig uppgift.
EU:s vankelmod
Men samtidigt skedde ocksĂ„ en dramatisk sĂ€kerhetspolitisk utveckling, med kalla krigets slut och nya konflikter som blossade upp i Bosnien och Kosovo, dit Sverige skickade förband. Dessutom hade ĂB att verkstĂ€lla 1992 Ă„rs försvarsbeslut, som innebar en avveckling av runt 25 procent av försvaret.
ââDet jag upplevde som jobbigast vid sidan av sjĂ€lva nerdragningarna var att försvaret saknade politiskt stöd. Det fanns som jag ser det inget parti i riksdagen som egentligen hade nĂ„got engagemang i försvarspolitiken, eller nĂ„gon uppfattning om vart den svenska sĂ€kerhetspolitiken skulle ta vĂ€gen efter det kalla krigets utgĂ„ng, sĂ€ger han.
Han sÄg och kritiserade samma vankelmod hos EU, som inte förmÄdde agera i Bosnien och Kosovo.
ââDet upplevde jag som genant och pinsamt för Europa. Jag stĂ€llde frĂ„gan Ă„tskilliga gĂ„nger: hur lĂ€nge kommer USA att vara beredda att sĂ€nda sina söner och döttrar till Europa för att försvara de kriser och de katastrofer som vi sjĂ€lva orsakar? Och hur lĂ€nge Ă€r amerikanska skattebetalare beredda att stĂ„ för notan i de hĂ€r sammanhangen nĂ€r vi inte sjĂ€lva Ă€r beredda att ta tag i det?
PensionÀr pÄ riktigt
Han lĂ€mnade posten 2000 och gick vidare till nya uppdrag. ĂB-rollen skĂ€nker en viss glans, och han har fĂ„tt ett stort internationellt kontaktnĂ€t. Han arbetade mycket mot större industriföretag bĂ„de i Sverige och utomlands, och var under en period engagerad ordförande för Svenska JĂ€gareförbundet. Men med Ă„ren har han ocksĂ„ blivit allt bĂ€ttre pĂ„ att koppla av och vara ledig, och för tvĂ„âtre Ă„r sedan slĂ€ppte han yrkeslivet helt.
ââJag tycker att det finns ett bĂ€st före-datum i arbetslivet. Det dĂ€r med att bli amerikansk president vid 78â79 Ă„rs Ă„lder, det verkar nĂ„got mĂ€rkligt för mig.
Owe Wiktorin har ingen brist pÄ saker att göra, och han förvÄnas nÀstan över hur varje ny dag bjuder pÄ nya kunskaper och möjligheter. Han umgÄs gÀrna med barnbarnen som börjar bli stora nu. Och han och frun Cajs har fortfarande förmÄgan att göra dagen till ett Àventyr. Att resa Àr ett stort intresse, helst med bil ut i Europa. DÄ bestÀmmer de rutten kort i förvÀg och tar in pÄ hotell lÀngs vÀgen. GÀrna nÄgonstans dÀr man kan Àta gott ocksÄ. Ett trevligt ressÀtt för den som inte plÄgas av kontrollbehov.
ââMan mĂ„ste vara nĂ„gorlunda flexibel och ta möjligheterna nĂ€r de kommer. Och acceptera svĂ„righeterna om sĂ„dana dyker upp.