Hemliga tvÄngsmedel i preventivt syfte. Anonyma vittnen. Visitationszoner. Utvisa gÀngkriminella utan dom, med mera.
ââInget av förslagen i sig var förvĂ„nade. De har pĂ„ ett eller annat sĂ€tt förts fram under valĂ„ret, sĂ€ger Dennis Martinsson, lektor i rĂ€ttsvetenskap och juridiskt doktor i straffrĂ€tt vid Stockholms universitet.
Redan avgÄende regering ville ge staten lov att söka genom hus och hem utan konkreta brottsmisstankar.
ââPolisen ska, utan konkret brottsmisstanke, kunna söka igenom vartenda kĂ€llarförrĂ„d, varenda lĂ€genhet och varenda bil dĂ€r gĂ€ngkriminella kan gömma sina vapen, sade Magdalena Andersson (S) pĂ„ en presstrĂ€ff i mitten av augusti.
S-regeringen har redan gÄtt fram med en utredning om hemliga tvÄngsmedel i preventivt syfte.
ââFörslaget har redan en bred majoritet i riksdagen, konstaterar Martinsson.
ââDet Ă€r oroande oavsett vilken regering som lĂ€gger fram det. Grundpremissen i dag Ă€r att det mĂ„ste finnas en konkret brottsmisstanke.
Andra förslag i det sÄ kallade Tidöavtalet tar vid dÀr den avgÄende regeringen stannade.
ââMan kan se det som en fortsĂ€ttning pĂ„ den kriminalpolitik som egentligen fördes förra mandatperioden.
Utvisa utan dom
Möjligheten att utvisa gÀngkriminella utan att de dömts för brott ska utredas, enligt Sverigedemokraterna och den tilltrÀdande regeringen.
Lagen om sÀrskild utlÀnningskontroll, i dag reserverad för de absolut allvarligaste hoten mot rikets sÀkerhet, ska utökas och gÀlla Àven gÀngkriminella, enligt partierna.
ââDet Ă€r inte en straffrĂ€ttslig lagstiftning, utan en sĂ€kerhetslagstiftning som tar sikte pĂ„ personer som utgör ett direkt hot mot Sveriges inre sĂ€kerhet, sĂ€ger Martinsson.
SÀkerhetspolisen anvÀnder i dag lagen för att peka ut personer som kan antas kopplas till terrorism och liknande sÀkerhetshot. Ytterst fÄ personer blir i dag föremÄl för lagen. Insynen i mÄlen Àr begrÀnsad, de bygger ofta pÄ sekretessbelagda underrÀttelser frÄn SÀpo.
ââMan fĂ„r inte veta grunden varför man utvisas, vilket gör det svĂ„rt att ta tillvara pĂ„ sin rĂ€tt att försvara sig, sĂ€ger Martinsson och fortsĂ€tter:
ââMan genomgĂ„r inte en riktig rĂ€ttegĂ„ng. Det Ă€r en helt annan typ av process skapad ur helt andra förutsĂ€ttningar.
Det skulle krÀvas en omfattande genomgÄng av rÀttssystemet för att kunna genomföra förslaget, spÄr Martinsson.
ââProblemet Ă€r att man försöker överföra en vĂ€ldigt sĂ€rskild sĂ€kerhetslagstiftning till nĂ„got som Ă€r kopplat till brott och straff.
LÄgt bevisvÀrde
Anonyma vittnen har redan utretts av S-regeringen. Utredaren, justitierÄdet Stefan Johansson, kom fram till att det inte var lÀmpligt. Han pekade pÄ att Àven det inskrÀnker den grundlÀggande principen om att den Ätalade har rÀtt till full insyn i vad som ligger till grund för Ätalet.
Möjligheten att anvÀnda anonyma vittnen finns redan i Danmark, Norge och Finland. Men dÀr anvÀnds de mycket sÀllan, eftersom de har ett lÄgt bevisvÀrde i rÀtten.
Svenska domstolar skulle göra samma bedömning, framhĂ„ller Joakim Nergelius, professor i rĂ€ttsvetenskap vid Ărebro universitet och expert pĂ„ statsrĂ€tt.
ââMan kanske kan införa det, men vill man att Sverige ska fortsĂ€tta vara en rĂ€ttsstat kan man inte Ă„lĂ€gga domstolar att beakta anonyma vittnen som bevisning. Det Ă€r domstolarna som avgör bevisvĂ€rdet.
Ett nationellt tiggeriförbud Àr ett annat förslag som kan bli svÄrt att genomföra, spÄr Nergelius.
ââDet finns en dom frĂ„n Europadomstolen förra Ă„ret, dĂ€r man ansĂ„g att ett nationellt tiggeriförbud i Schweiz stred mot Europakonventionen.
Alla lagförslag som den tilltrÀdande regeringen gÄr fram med mÄste utredas.
ââSammantaget kan misstĂ€nkas att remissinsatserna och lagrĂ„det kommer att vara kritiska pĂ„ mĂ„nga punkter, sĂ€ger Nergelius.
Ett annat frÄgetecken Àr kostnader. Avtalet slÄr fast att det inte finns nÄgon garanti för finansiering i budgetpropositionen.
Sverige kommer inte att upphöra som rÀttsstat över en natt, framhÄller Dennis Martinsson.
ââMen de successiva stegen riskerar att pĂ„tagligt urholka rĂ€ttssĂ€kerheten. Om förslagen blir verklighet har en markant förflyttning skett i relationen mellan staten och individen, sĂ€ger han.