SD: Besked om reduktionsplikt kan vara nÀra

Regeringspartierna och SD kan komma att ge besked om reduktionsplikten i maj. Det hoppas SD:s samordningschef Gustav Gellerbrant.

Sverigedemokraterna fick efter valet för första gÄngen inflytande över regeringens politik. Trots Tidöavtalet Àr det mÄnga frÄgor man mÄste förhandla om. Arkivbild.

Sverigedemokraterna fick efter valet för första gÄngen inflytande över regeringens politik. Trots Tidöavtalet Àr det mÄnga frÄgor man mÄste förhandla om. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Politik2023-04-25 12:11

– Jag tror vi alla tycker att det vore bra med ett besked snabbt. Jag hoppas pĂ„ besked i maj, sĂ€ger han vid en trĂ€ff med riksdagsjournalisterna.

Gellerbrant Àr chef för Sverigedemokraternas (SD) samordningskansli i regeringskansliet. PÄ hans bord hamnar frÄgor som regeringspartierna och SD har svÄrt att enas om.

En sÄdan frÄga Àr hur mycket reduktionsplikten för inblandning av biobrÀnslen i drivmedel ska minska. SD vill ha ned inblandningen till noll för att bensin och diesel ska bli billigare.

– Jag tror vi kommer kunna enas, sĂ€ger Gellerbrant.

– Vi har ett gott förhandlingsklimat.

Mest besvÀr

Han bedömer att klimatfrÄgor Àr det politiska sakomrÄde som stÀllt till mest besvÀr i samarbetet mellan Moderaterna (M), Liberalerna (L) och Kristdemokraterna (KD).

– Det stĂ€mmer nog sĂ„ till vida att det inte finns nĂ„got annat omrĂ„de dĂ€r vi har sĂ„ olika ingĂ„ngsvĂ€rden som i klimatfrĂ„gan, sĂ€ger Gellerbrant.

SvÄrast Àr det, enligt honom, nÀr klimatfrÄgor och EU-frÄgor sammanfaller.

En annan frÄga som mÄste samordnas Àr om regeringen ska driva att Ringhals 1 Äterstartas. NÄgot som SD drivit hÄrt.

Enligt Gellerbrant Àr frÄgan Ànnu inte tydligt avdömd.

– Men det Ă€r tydligt frĂ„n regeringspartierna att man inte Ă€r beredd att ta den politiska risken att driva en Ă„terstart. Vi tycker det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt för det skulle gĂ„ snabbare Ă€n ny kĂ€rnkraft, sĂ€ger han.

Om regeringen kan fÄ fram en tydlig plan för hur man ska fÄ fram ny kÀrnkraft sÄ kanske det blir lÀttare för SD att slÀppa Ringhals 1, enligt Gellerbrant.

Röda linjer

En frÄga som kan bli en het konfliktfrÄga mellan regeringen och SD Àr EU:s migrationspakt. Ledande Sverigedemokrater har redan varnat regeringen för att sÀga ja till EU-parlamentets version av pakten.

SD Àr framför allt kritiskt till att Sverige skulle kunna tvingas ta emot asylsökande i en krissituation. Men SD har Àven andra röda linjer nÀr det gÀller migrationspakten.

Gellerbrant uppger att nÀsta steg blir att tillsammans med regeringen ta fram tydliga instruktioner om vilka Sveriges röda linjer Àr inför EU:s justitieministermöte i juni. DÄ ska EU-lÀndernas regeringar börja diskutera migrationspakten.

Gellerbrant uppger att hittills bara en tvistefrÄga mellan samarbetspartierna lyfts till högsta nivÄ, det vill sÀga partiledarna. Det var EU-förslaget om förbud mot förbrÀnningsmotorer pÄ nya bilar.

Tog kraft

Enligt Gellerbrant har partiernas samordningskanslier under vintern fÄtt Àgna mycket tid Ät att reda ut vilka frÄgor som omfattas av Tidöavtalet och som dÀrmed mÄste samordnas. Förutom EU-frÄgor har det till exempel handlat om myndighetsstyrning genom regleringsbrev och utnÀmningar av myndighetschefer.

– Det tĂ€rde ganska mycket pĂ„ stĂ€mningen mellan partierna och tog mycket kraft. Men vi har kommit över det nu, sĂ€ger Gellerbrant.

NÀr det gÀller myndighetschefer tycker han att man haft en bra dialog.

– Vilket inflytande vi (SD) har kommer att vara upp till omvĂ€rlden att bedöma, sĂ€ger Gellerbrant.

SD har framförallt varit missnöjt med rikspolischefen och med Migrationsverkets nu avgÄende chef.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!