Den nya spellagen som klubbades pĂ„ onsdagen innebĂ€r att olicensierat spel stĂ€ngs ute frĂ„n den svenska marknaden â nĂ„got som partierna brett Ă€r överens om.
Det införs bland annat krav pÄ tillstÄnd för spelprogramvara, ett förbud mot att frÀmja olovligt spel och ett utökat förbud mot reklam för olicensierat spel.
Riksdagen antog dÀremot inte ett förslag om att skÀrpa kraven om mÄttfullhet vid marknadsföring av spel. Lagen skulle rikta in sig pÄ kasino- och nÀtspel och ta större hÀnsyn till riskerna med att hamna i spelmissbruk.
FHM: Barn exponeras
FolkhĂ€lsomyndigheten ville till och med skĂ€rpa kravet ytterligare. I ett remissvar skrev myndigheten att direktreklam utgör ett problem för personer som har spelproblem eller ligger i riskzonen. Ăven barn och unga exponeras i dag för reklamen i utomhusmiljöer och i kollektivtrafiken.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och VÀnsterpartiet ville att kravet skulle införas i lagen.
ââReklamen Ă€r inte lika aggressiv i dag men vi ser fortsatt vĂ€ldigt höga siffror pĂ„ barn som nĂ„s av marknadsföring, sĂ€ger Azadeh Rojhan, ledamot i kulturutskottet.
En majoritet i kulturutskottet ansÄg att förslaget skulle riskera att urholka den reglerade marknaden för de aktörer som tar sitt ansvar. Moderaterna anser ocksÄ att branschen sjÀlv utvecklat en praxis sedan omregleringen av spelmarknaden 2019.
Ăkade i Danmark
Azadeh Rojhan hÄller inte med och anklagar Moderaterna för att gÄ spelbolagens Àrenden.
ââDet Ă€r mĂ€nniskors liv som man nĂ„gonstans leker med om man sĂ€ger att branschen ska klara ut det hĂ€r sjĂ€lv, sĂ€ger hon.
FolkhÀlsomyndigheten pÄpekar ocksÄ i sitt remissvar att erfarenheter frÄn Danmark och Storbritannien visar att reklamen inte minskat nÀr marknaden mognat efter en omreglering, utan snarare ökat.
LagÀndringarna börjar gÀlla den 1 januari och 1 juli nÀsta Är.