Tusentals timmar filmmaterial med sexuella övergrepp pÄ barn, dÀr ett tryck pÄ gÀrningsmannens tröja skymtar förbi under en tiondels sekund. Enorma datamaterial frÄn krypterade chattar dÀr grovt kriminella diskuterat och planerat brott.
Detta Àr exempel pÄ tillfÀllen dÄ artificiell intelligens (AI) skulle kunna hjÀlpa polisen att lösa brott genom att snabbare samla ihop och analysera stora mÀngder information. Men nu befarar polismyndigheter i Europa att deras möjligheter att anvÀnda AI för brottsbekÀmpning kraftigt kommer att begrÀnsas, om ett förslag pÄ en EU-förordning gÄr igenom i nuvarande utformning.
ââMycket av det som vi ser framför oss att vi skulle vilja göra med AI kommer dĂ„ faktiskt antingen bli förbjudet eller omgĂ€rdas av krav pĂ„ att det ska vara öppenhet kring vilka algoritmer vi anvĂ€nder och vilka leverantörer vi har, vilket i sig utgör en sĂ€kerhetsrisk för oss, sĂ€ger Anders Hall, utvecklingschef pĂ„ svenska polisens nationella operativa avdelning.
ââEller sĂ„ kommer det bli sĂ„ omstĂ€ndligt för oss, och vara sĂ„ omgĂ€rdat av restriktioner, att det inte kommer att bli praktiskt anvĂ€ndbart, fortsĂ€tter han.
Hög risk
Anledningen till oron Àr alltsÄ det förslag pÄ en förordning som ska reglera anvÀndandet av AI inom EU, som kom förra vÄren. I det delas anvÀndning av AI in i olika risknivÄer, dÀr brottsbekÀmpning hamnar inom kategorin "hög risk" och dÀr AI-system kommer att omfattas av "strikta skyldigheter".
ââDĂ„ kopplar man pĂ„ vĂ€ldigt omfattande kontrollkrav och dĂ„ blir det sĂ„ trögarbetat att det inte kommer att bli möjligt, sĂ€ger Anders Hall.
För en del anvÀndningsomrÄden Àr huvudprincipen i förslaget att anvÀndning av AI Àr helt förbjuden, som vid biometrisk fjÀrridentifiering vid offentligt tillgÀngliga platser. Undantag ska kunna ske vid exempelvis terrorbrott och nÀr polisen söker efter försvunna barn.
Vill snabba pÄ
Polisen ser det som problematiskt nÀr man inom ramen för en och samma förordning försöker reglera sÄvÀl kommersiell anvÀndning av AI som anvÀndning i brottsbekÀmpande syfte, förklarar Hall.
ââDet blir en stor del av utmaningen nĂ€r man lĂ€gger en sĂ„dan hĂ€r horisontell EU-reglering som ska trĂ€ffa allt frĂ„n Tiktok till polisen, dĂ€rför att det finns vĂ€ldigt mĂ„nga saker som vi gör som Tiktok absolut inte borde Ă€gna sig Ă„t. Det finns ocksĂ„ redan sĂ€rskilda regelverk och sĂ€rskild tillsyn pĂ„ plats för att sĂ€kerstĂ€lla att polisen anvĂ€nder de hĂ€r verktygen pĂ„ ett ansvarsfullt sĂ€tt, sĂ€ger Anders Hall.
Tidigare i somras skickade rikspolischeferna inom EU in en gemensam skrivelse till EU-kommissionen dĂ€r oron lyfts. Det har blivit brĂ„ttom att fĂ„ till en Ă€ndring menar man, dĂ„ nuvarande ordförandeland i ministerrĂ„det â Tjeckien â signalerat att man vill snabba pĂ„ processen med klubba igenom förordningen.
"Digital klyfta"
Det enligt polisen bĂ€sta alternativet â att AI inom brottsbekĂ€mpande verksamhet lyfts ut och regleras separat â Ă€r nog för sent att fĂ„ till. Plan B Ă€r att det förs in tydligare undantag och andra restriktioner för polisen i den befintliga förordningen.
Sker ingen Àndring riskerar polisen att hamna i "en digital klyfta" gentemot de kriminella, sÀger Anders Hall.
ââVĂ„ra motstĂ„ndare bryr sig inte om nĂ„gra förordningar. De utnyttjar teknikens möjligheter fullt ut. DĂ„ blir det till slut som att man sĂ€tter Europas polismyndigheter pĂ„ att jaga brottslingar som fĂ€rdas i Ferrari medan vi sitter pĂ„ en trampcykel liksom, för vi Ă€r sĂ„ otroligt kringgĂ€rdade och begrĂ€nsade kring hur vi kan nyttja den hĂ€r tekniken.