Det har varit svÄrt för grundskolorna att följa de nya skÀrpta rekommendationerna som har införts pÄ grund av den ökade smittspridningen, anser högstadielÀraren Carina Byström pÄ BÀckahagens skola i södra Stockholm:
ââĂven om man vill sĂ„ kan man inte det. Det finns inte salar och det finns inte heller tillrĂ€ckligt med personal. Det var det som var det svĂ„ra i höstas. NĂ€r lĂ€rare blev sjuka fick vi vikariera för varandra. Vi Ă€r slutkörda nu. Det kĂ€nns otryggt att komma till jobbet nĂ€r den hĂ€r omfattande smittspridningen finns.
VÀl förberedda
Landets högstadieskolor fÄr nu möjlighet att bedriva fjÀrr- eller distansundervisning om det behövs för att undvika trÀngsel i skolan och i kollektivtrafiken. Det meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) pÄ en presstrÀff under torsdagen. Carina Byström vÀlkomnar beskedet:
ââVi Ă€r vĂ€l förberedda att gĂ„ över till distansundervisning. Jag tror att majoriteten av lĂ€rarna vĂ€lkomnar det som lĂ€get Ă€r nu. Ăven om alla sĂ„ klart har elevens bĂ€sta i Ă„tanke.
PÄ HögsÀtra skola pÄ Lidingö utanför Stockholm gick man en tid före jul över till distansundervisning. Och enligt Petter Ortler, som gÄr i nionde klass, kan undervisningsformen ocksÄ innebÀra en utmaning för eleverna.
ââMan hamnar i sin egen bubbla och nĂ€r man Ă€r pĂ„ sitt rum hela tiden sĂ„ kĂ€nns det aldrig som att man fĂ„r nĂ„gon rast. Dessutom gĂ„r man miste om den sociala biten, att fĂ„ trĂ€ffa sina klasskamrater och prata om vad man har lĂ€rt sig mellan lektionerna, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââDet tar pĂ„ energin. En dag pĂ„ distans kĂ€nns mycket lĂ€ngre Ă€n en dag i skolan.
Ansvar lÀggs pÄ huvudmÀnnen
Johanna Jaara à strand, ordförande för LÀrarförbundet, framhÄller att möjligheten till distansundervisning Àr bra. Samtidigt ser hon att ett stort ansvar lÀggs pÄ huvudmÀnnen. Det gÀller att sÀkerstÀlla att lÀrarna slipper undervisning bÄde i klassrum och pÄ distans samtidigt:
ââAv erfarenhet vet vi att det innebĂ€r en enorm belastning. Det innebĂ€r ocksĂ„ att varken de som Ă€r pĂ„ plats eller de som Ă€r pĂ„ distans fĂ„r en vettig undervisning. Det hĂ€r behöver skötas ansvarsfullt och riskbedömas sĂ„ att man inte kör slut pĂ„ de fĂ„ lĂ€rare som Ă€r friska.
à sa Fahlén, ordförande för LÀrarnas riksförbund Àr ocksÄ positiv till beskedet:
ââVi har tidigare efterlyst sĂ€rskilda riktlinjer nĂ€r det gĂ€ller högstadiet. SĂ„ det Ă€r vĂ€lkommet att man nu ger möjligheten till att delvis gĂ„ över till distans pĂ„ de stĂ€llen dĂ€r man ser att det inte gĂ„r att följa de rekommendationer som finns, sĂ€ger hon.
Riskbedömningar
Enligt à sa Fahlén Àr det nu viktigare Àn nÄgonsin att man genomför riskbedömningar av skolorna vad gÀller bland annat ventilation och utrymme i klassrummen för att pÄ alla sÀtt undvika smittspridning.
ââLĂ€rarna vill att skolan ska vara öppen â sĂ„ alla möjligheter som finns för att inte tvingas stĂ€nga ned helt och hĂ„llet Ă€r vĂ€lkomna. Men det Ă€r jĂ€tteviktigt att man gör riskbedömningar â och kan man inte sĂ€tta in Ă„tgĂ€rder kan man i stĂ€llet sĂ€tta in distansundervisning.
"Finns en oro"
Eva Norman Persson, som undervisar i Ă„ttonde klass pĂ„ VĂ€rner RydĂ©nskolan i Malmö, berĂ€ttar att hon just har fĂ„tt besked om att skolan ska övergĂ„ till distansundervisning frĂ„n och med mĂ„ndag â och att hon kĂ€nner en viss oro inför uppdraget.
ââFör de elever som gĂ„r i sjuan kan det vara svĂ„rt med sjĂ€lvdisciplinen. SĂ„ det finns en oro kring hur eleverna ska klara det hĂ€r â och kring hur vi ska kunna ha en bra kommunikation med dem.
Men trots utmaningarna sÀger Eva Norman Persson att hon har full förstÄelse för beslutet.
ââLĂ€get i sjukvĂ„rden Ă€r sĂ„ otroligt anstrĂ€ngt i SkĂ„ne â sĂ„ visst mĂ„ste Ă€ven vi i skolan vidta Ă„tgĂ€rder.