StĂ€ngda luftrum kostar pengar – och utslĂ€pp

Rysslands invasion av Ukraina har orsakat död och förödelse för miljontals mĂ€nniskor – och skapat ett hĂ„l i Europas luftrum som fĂ„r stora konsekvenser för flygtrafiken.

Flygtrafiken före och efter Rysslands invasion av Ukraina.

Flygtrafiken före och efter Rysslands invasion av Ukraina.

Foto: Johan HallnÀs/TT

Ukrainakriget2022-03-16 20:37

Hundratals internationella plan brukar dagligen flyga över Ryssland som genom den sĂ„ kallade Sibirienkorridoren pĂ„ ett tidseffektivt sĂ€tt förbinder Europa och USA med Asien. Före pandemin passerade 300 000 kommersiella flyg genom Ryssland varje Ă„r – en stadig inkomstkĂ€lla för landet som tar betalt för anvĂ€ndningen av luftrummet.

Men den ryska invasionen av Ukraina har satt stopp för det. StÀngda luftrum över Ryssland och EU tvingar mÄnga flygbolag att hitta alternativa resvÀgar.

Som illustration brukar det normalt ta 45 minuter att flyga mellan Minsk i Belarus och Kaliningrad i Ryssland men nu tar det nÀstan fyra gÄnger sÄ lÄng tid. För bolag som brukar flyga till och frÄn Asien via Sibirien kan det handla om tvÄ till fyra timmar extra i restid.

"Ner pÄ knÀ"

Den mest ekonomiska rutten Àr i allmÀnhet den kortaste strÀckan mellan tvÄ punkter. En omvÀg innebÀr stora extrakostnader för brÀnsle, personal och underhÄll.

– De stĂ€ngda luftrummen slĂ„r hĂ„rt mot flygbranschen som Ă€nnu inte har repat sig efter nedgĂ„ngen under pandemin, sĂ€ger flygjournalisten Christer Åström.

– Nu hade man precis öppnat upp pĂ„ nytt med fler lĂ„nglinjer och passagerarna började Ă„tervĂ€nda. Det hĂ€r gör att flygbranschen Ă€n en gĂ„ng gĂ„r ner pĂ„ knĂ€.

OmvÀgarna i luften Àr inte bara dÄliga nyheter för flygbolagen utan Àven för klimatet eftersom utslÀppen för den enskilda flygningen ökar pÄ grund av den ökade brÀnsleförbrukningen.

– För passagerarna blir det en tidsspillan i luften och brĂ€nslepriserna pĂ„ flygsidan Ă€r pĂ„ vĂ€g upp precis som pĂ„ marken. I slutĂ€ndan Ă€r det passagerarna som fĂ„r betala och Ă€ven flygfrakten kommer att bli dyrare, sĂ€ger Åström.

– Dessutom tillkommer utslĂ€ppen som man har arbetat konsekvent med att minska sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Nu tvingas man att ge upp den delen i det hĂ€r sammanhanget.

Extra timmar

Finnair Àr det nordiska flygbolag som har flest lÄngdistansflygningar till Asien. Nu tvingas bolaget ta vÀgen söder eller norr om Ryssland till Japan. Den nordliga rutten, som nu gÄr frÄn Helsingfors över Nordpolen mot Alaska och sedan till Tokyo, tar omkring 13 timmar beroende pÄ riktning i stÀllet för det normala 9,5-10 timmar.

SAS flyger frÀmst inom Europa men brukar ha tvÄ avgÄngar i veckan till Asien, till Shanghai och Tokyo frÄn Danmark. Nu har Japanflygningen pausats, enligt kommunikationsdirektören Karin Nyman.

– Det har varit motiverat nĂ€r vi tittat pĂ„ efterfrĂ„gan och den lĂ€ngre flygtiden, sĂ€ger hon.

Flygningen frÄn Köpenhamn till Shanghai tar enligt SAS tvÄ timmar lÀngre Àn vanligt. Det kan översÀttas till mÄnga tiotals ton extra koldioxid som slÀpps ut, enligt Tomas MÄrtensson som Àr forskningsledare pÄ Totalförsvarets forskningsinstitut.

– FörbrĂ€nningen av ett ton flygbrĂ€nsle ger upphov till 3,16 ton koldioxid, sĂ€ger han.

– De nyaste flygplanen klarar att Ă„ka sĂ„ lĂ„ngt utan att mellanlanda. En mellanlandning Ă€r extra dĂ„lig för miljön eftersom man mĂ„ste göra en till start och komma upp pĂ„ hög höjd igen.

Men Àven om den extra miljöpÄverkan frÄn en enskild Asienflygning Àr stor kan bilden se annorlunda ut i ett större perspektiv, enligt MÄrtensson.

– MĂ„nga flygbolag drar ner pĂ„ turtĂ€theten eftersom de inte har optimerat sin flotta för att flyga sĂ„ mycket lĂ€ngre med sĂ„ mĂ„nga flygplan. Om mĂ„nga mĂ€nniskor reser betydligt mindre kan den totala miljöpĂ„verkan komma att minska i absoluta termer.

OsÀker framtid

Hur lÀnge luftrummen kommer att vara stÀngda Àr det ingen som vet. Det hÀnger förstÄs pÄ hur kriget utvecklar sig och vad som vÀntar nÀr det tar slut.

– Det Ă€r inte sĂ€kert att man öppnar luftrummet direkt nĂ€r partierna har lagt ner sina vapen utan det kan fortsĂ€tta som en form av ekonomisk pĂ„tryckning. Det handlar ju i det hĂ€r sammanhanget om att straffa Ryssland, sĂ€ger Christer Åström.

Fakta: StÀngda luftrum

EU har beslutat om sanktioner mot Ryssland. Bland annat innebÀr det att flygplan som Àr registrerade i Ryssland eller som Àgs eller kontrolleras av ryska företag eller privatpersoner inte kan flyga över nÄgot EU-medlemsland.

Förbudet gÀller frÄn och med den 28 februari till och med den 28 mars.

Det Àr flygbolagen sjÀlva som avgör vilka tillgÀngliga flygrutter de vill anvÀnda i stÀllet.

Ryssland har svarat genom att förbjuda flygbolag frÄn 36 lÀnder, dÀribland de 27 EU-lÀnderna, att trafikera sitt luftrum.

KĂ€lla: Transportstyrelsen med flera

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!