I juni premiärvisades det första nya mälartåget med pompa och ståt på centralstationen i Stockholm. En märkbart nöjd Monica Johansson (S), ordförande för regionstyrelsen, konstaterade att sörmlänningarna kunde se fram emot "moderna, komfortabla och säkra tåg". Från och med i år kommer mälartågen att sättas in i trafik och successivt fasa ut SJ:s gamla loktåg på flera viktiga sträckor i länet.

Sedan dess har ytterligare fem av totalt 33 beställda tåg gjort resan från tillverkaren Stadlers fabrik i Schweiz till depån i Tillberga. Här pågår typtester av olika funktioner på de nya tågen inför trafikstarten senare i år.

– Det är en beprövad tågtyp som går på flera håll i Europa – i Norge har vi levererat 100 fordon – men vi måste förstås testa så att allt funkar även på svensk räls. Mälartågen är särskilt anpassade till det nordiska klimatet med snö och isbildning. Vid viltolyckor kan frontdelarna snabbt bytas ut så att tågen kan lämna verkstaden samma dag. Det är en specialare för Sverige, säger Walter Neureiter.

Artikelbild

Jens Aspenberg inspekterar en strömavtagare – den skena som ligger mot kontaktledningen och därmed förser tåget med ström.

Redan under våren 2018 påbörjades tester i Wien i så kallad klimatkammare, ett utrymme där klimatet kan regleras från sträng kyla till brännande hetta. Under sommaren, efter att de första tågen anlänt till Sverige, flyttade testerna till Tillberga och har fortgått sedan dess. Successivt betas punkterna i Transportstyrelsens långa kravlista av för att tågen ska vara godkända och körklara lagom till sommarens trafikstart.

– Det handlar om allt från att dörren ljuder vid stängning till att tåget går att bromsa. Allt gås igenom. Som det ser ut nu är det inga konstigheter. Tågen kommer kunna sättas in i trafik som planerat.

[fakta nr="1"]

Det är mycket som ska testas, kalibreras och finslipas. Testerna är fördelade på tre olika tåg och inkluderar bland annat bromsar, strömavtagare, gångdynamik och det interna kommunikationssystemet. Under nattliga provkörningar runtom i Mälardalen testas kurvor med olika hastigheter för att se hur tåget beter sig. På spår preparerade med vatten och såpa testas bromsarna med plötsliga och kraftiga inbromsningar.

Artikelbild

Ett mälartåg uppställt vid Stadlers depå i Tillberga utanför Västerås.

Enligt Walter Neureiter kan sörmlänningarna se fram emot moderna, högkvalitativa och framförallt driftsäkra tåg. Driftsäkerheten mäts här som ankomst inom fem minuter från beräknad ankomst enligt tidtabell, externa faktorer såsom nedriven kontaktledning, växelfel eller viltolycka borträknat.

– Det är otroligt driftsäkra tåg. På våra andra tåg som till 95 procent liknar de nya mälartågen är driftsäkerheten 99,8 procent. I Sverige har vi levererat MTR-tågen som trafikerar Stockholm–Göteborg. Där har vi snart fyra år med hundra procent tillgänglighet. Man kan aldrig undvika externa problem men tågen är väldigt driftsäkra. Man har köpt de bästa tågen man kan få för pengarna, säger han.

Artikelbild

Det vridbara underredet som tågvagnen vilar på kallas för boggi. En viktig del av testerna är gångdynamiken – hur tåget beter sig i olika lägen och hastigheter under färd.

Med tanke på den senaste tidens väder blir det en sista kontrollfråga innan avresa från Tillberga. Klarar tågen en sörmländsk snöstorm?

– Det gör de. Lätt.