Ă rskortsinnehavare som vill boka platser till pĂ„skhelgen möts av meddelandet att det Ă€r fullbokat â medan andra som köper vanliga entrĂ©biljetter fĂ„r plats. Kritiken gĂ„r ut pĂ„ att KolmĂ„rden kan tjĂ€na mer pengar genom att dagsbesökare fĂ„r boka platser i stĂ€llet för Ă„rskortsinnehavare.
En som inte gillar biljettsystemet Àr à sa Lingblom.
â Ă tta av oss i familjen, fyra vuxna och fyra barn, kunde inte fĂ„ tag i biljetter. Kvoten för Ă„rskortsinnehavare var redan nĂ„dd. Men andra i sĂ€llskapet, som inte har Ă„rskort, kunde fĂ„ tag i biljetter. Det kĂ€nns trist. Bor man i Norrköping Ă€r det ju inga problem, men bor man en bit ifrĂ„n mĂ„ste man planera lĂ„ngt i förvĂ€g. Spontanbesöken som man kunde göra förr Ă€r inte lĂ€ngre möjliga, sĂ€ger Ă sa Lingblom.
En smÄbarnspappa har samma invÀndningar.
â Det Ă€r fortfarande samma problem som tidigare Ă„r. NĂ€r jag försöker boka med mitt Ă„rskort Ă€r det fullt, men nĂ€r jag provar i en ny flik Ă€r det inga problem att köpa 50 endagsbiljetter. Det KolmĂ„rden gör Ă€r inte okej. Det hĂ€r Ă€r diskriminerande, sĂ€ger han.
â NĂ€r mina tvĂ„ barn frĂ„gar mig om vi ska Ă„ka till KolmĂ„rden i dag blir svaret nej, dĂ„ det inte finns plats. Men om jag Ă€r villig att betala â dĂ„ blir svaret ja. Jag tycker att man ska ha bara en kö. Ăr det fullt sĂ„ Ă€r det fullt för alla, inte bara för den med Ă„rskort, sĂ€ger smĂ„barnspappan.
Han vill att djurparken ska redogöra för hur mÄnga Ärskort KolmÄrden har sÄlt och hur mÄnga Ärskortsinnehavare man slÀpper in per dag.
â FĂ„r man den informationen sĂ„ vet man ju i alla fall vad som gĂ€ller, dĂ„ accepterar man det, sĂ€ger han.
Cecilia Björling Àr informationsansvarig pÄ KolmÄrden. Vi ber henne att utveckla djurparkens biljettsystem.
â Vi har ett flexibelt biljettsystem för dags- och Ă„rskortsbesökare som alltid utgĂ„r frĂ„n tillgĂ„ng och efterfrĂ„gan. Ăr det outnyttjat i en kategori öppnar det upp för den andra och dĂ„ slĂ€pps det nya biljetter.
FörstĂ„r ni kritiken frĂ„n Ă„rskortsinnehavare â att ni vill ha in mer pengar genom att prioritera den som betalar mer?
â Ă rskortsinnehavarna Ă€r otroligt viktiga för oss, de prioriteras genom att vi reserverar platser Ă„t dem varje dag. Vi förstĂ„r att de tycker att det Ă€r trĂ„kigt nĂ€r de inte kommer in, men samtidigt mĂ„ste vi ocksĂ„ tĂ€nka pĂ„ de familjer som kanske bara kan komma pĂ„ besök en gĂ„ng om Ă„ret.
De Ärskortsinnehavare vi pratat med kÀnner sig inte prioriterade?
â Vi kan förstĂ„ att frĂ„gan kommer upp. Men nĂ€r vi har ett extra högt tryck, som exempelvis under pĂ„sken, blir Ă„rskortsplatserna snabbt uppbokade. Vi gör det hĂ€r för att göra upplevelsen sĂ„ bra som möjligt för alla besökare i parken, till exempel sĂ„ att det inte blir sĂ„ lĂ„nga köer.
Om det finns ett maxtak â gĂ„r det inte att fĂ„ ut den informationen pĂ„ er sajt? SĂ„ att folk kan se hur mĂ„nga biljetter det finns kvar i de olika kategorierna?
â Vi har ett maxtak som varierar och som gĂ€ller för hela parken, hĂ€r Ă€r mĂ„let att det ska vara sĂ„ rĂ€ttvist fördelat som möjligt mellan de olika besökarna. Jag vet inte om det gĂ„r att hitta en sĂ„n teknisk lösning pĂ„ vĂ„r sajt.
Har andra nöjesparker i Sverige samma biljettsystem?
â Jag har svĂ„rt att sĂ€ga hur det fungerar i andra parker. Men vanligtvis jobbar man med sĂ„ kallad kapacitetsstyrning, dĂ€r tanken Ă€r att man begrĂ€nsar platserna sĂ„ att varje besökare, oavsett biljettform, ska fĂ„ sĂ„ bra upplevelse som möjligt, sĂ€ger Cecilia Björling.