Pappan har tröttnat pÄ att endagsbesökare gÄr före de med Ärskort

Lagom till att djurparken slÄr upp portarna för sÀsongen Äterkommer kritiken frÄn en grupp besökare.
– Det KolmĂ„rden gör Ă€r inte okej, sĂ€ger en irriterad smĂ„barnspappa.

KolmÄrdens djurpark har slagit upp portarna för allmÀnheten. Genast kommer det kritik frÄn Ärskortsinnehavare som menar att de blir orÀttvist behandlade jÀmfört med dagsbesökare.

KolmÄrdens djurpark har slagit upp portarna för allmÀnheten. Genast kommer det kritik frÄn Ärskortsinnehavare som menar att de blir orÀttvist behandlade jÀmfört med dagsbesökare.

Foto: Jenny Carlsson

KolmÄrden2025-04-17 10:49
  • KolmĂ„rdens djurpark fĂ„r kritik för sitt biljettsystem, dĂ€r Ă„rskortsinnehavare har svĂ„rt att boka platser under högtrafikperioder som pĂ„skhelgen, medan dagsbesökare kan köpa biljetter.
  • Kritiker menar att systemet Ă€r diskriminerande och att djurparken prioriterar dagsbesökare för att tjĂ€na mer pengar.
  • KolmĂ„rden försvarar systemet och menar att det Ă€r flexibelt och utformat för att balansera tillgĂ„ng och efterfrĂ„gan, samt för att ge alla besökare en bra upplevelse.

Årskortsinnehavare som vill boka platser till pĂ„skhelgen möts av meddelandet att det Ă€r fullbokat – medan andra som köper vanliga entrĂ©biljetter fĂ„r plats. Kritiken gĂ„r ut pĂ„ att KolmĂ„rden kan tjĂ€na mer pengar genom att dagsbesökare fĂ„r boka platser i stĂ€llet för Ă„rskortsinnehavare.

En som inte gillar biljettsystemet Ă€r Åsa Lingblom.

– Åtta av oss i familjen, fyra vuxna och fyra barn, kunde inte fĂ„ tag i biljetter. Kvoten för Ă„rskortsinnehavare var redan nĂ„dd. Men andra i sĂ€llskapet, som inte har Ă„rskort, kunde fĂ„ tag i biljetter. Det kĂ€nns trist. Bor man i Norrköping Ă€r det ju inga problem, men bor man en bit ifrĂ„n mĂ„ste man planera lĂ„ngt i förvĂ€g. Spontanbesöken som man kunde göra förr Ă€r inte lĂ€ngre möjliga, sĂ€ger Åsa Lingblom.

Giraffkalven Mostafa Àr ett av alla djur som kommer möta publiken i Är.
Giraffkalven Mostafa Àr ett av alla djur som kommer möta publiken i Är.

En smÄbarnspappa har samma invÀndningar.

– Det Ă€r fortfarande samma problem som tidigare Ă„r. NĂ€r jag försöker boka med mitt Ă„rskort Ă€r det fullt, men nĂ€r jag provar i en ny flik Ă€r det inga problem att köpa 50 endagsbiljetter. Det KolmĂ„rden gör Ă€r inte okej. Det hĂ€r Ă€r diskriminerande, sĂ€ger han.

– NĂ€r mina tvĂ„ barn frĂ„gar mig om vi ska Ă„ka till KolmĂ„rden i dag blir svaret nej, dĂ„ det inte finns plats. Men om jag Ă€r villig att betala – dĂ„ blir svaret ja. Jag tycker att man ska ha bara en kö. Är det fullt sĂ„ Ă€r det fullt för alla, inte bara för den med Ă„rskort, sĂ€ger smĂ„barnspappan.

Han vill att djurparken ska redogöra för hur mÄnga Ärskort KolmÄrden har sÄlt och hur mÄnga Ärskortsinnehavare man slÀpper in per dag.

– FĂ„r man den informationen sĂ„ vet man ju i alla fall vad som gĂ€ller, dĂ„ accepterar man det, sĂ€ger han.

Cecilia Björling Àr informationsansvarig pÄ KolmÄrden. Vi ber henne att utveckla djurparkens biljettsystem.

– Vi har ett flexibelt biljettsystem för dags- och Ă„rskortsbesökare som alltid utgĂ„r frĂ„n tillgĂ„ng och efterfrĂ„gan. Är det outnyttjat i en kategori öppnar det upp för den andra och dĂ„ slĂ€pps det nya biljetter.

FörstĂ„r ni kritiken frĂ„n Ă„rskortsinnehavare – att ni vill ha in mer pengar genom att prioritera den som betalar mer?

– Årskortsinnehavarna Ă€r otroligt viktiga för oss, de prioriteras genom att vi reserverar platser Ă„t dem varje dag. Vi förstĂ„r att de tycker att det Ă€r trĂ„kigt nĂ€r de inte kommer in, men samtidigt mĂ„ste vi ocksĂ„ tĂ€nka pĂ„ de familjer som kanske bara kan komma pĂ„ besök en gĂ„ng om Ă„ret.

"Vi kan förstÄ att frÄgan kommer upp. Men nÀr vi har ett extra högt tryck, som exempelvis pÄsken, blir Ärskortsplatserna snabbt uppbokade", sÀger Cecilia Björling, informationsansvarig vid KolmÄrdens djurpark.
"Vi kan förstÄ att frÄgan kommer upp. Men nÀr vi har ett extra högt tryck, som exempelvis pÄsken, blir Ärskortsplatserna snabbt uppbokade", sÀger Cecilia Björling, informationsansvarig vid KolmÄrdens djurpark.

De Ärskortsinnehavare vi pratat med kÀnner sig inte prioriterade?

– Vi kan förstĂ„ att frĂ„gan kommer upp. Men nĂ€r vi har ett extra högt tryck, som exempelvis under pĂ„sken, blir Ă„rskortsplatserna snabbt uppbokade. Vi gör det hĂ€r för att göra upplevelsen sĂ„ bra som möjligt för alla besökare i parken, till exempel sĂ„ att det inte blir sĂ„ lĂ„nga köer.

Om det finns ett maxtak – gĂ„r det inte att fĂ„ ut den informationen pĂ„ er sajt? SĂ„ att folk kan se hur mĂ„nga biljetter det finns kvar i de olika kategorierna?

– Vi har ett maxtak som varierar och som gĂ€ller för hela parken, hĂ€r Ă€r mĂ„let att det ska vara sĂ„ rĂ€ttvist fördelat som möjligt mellan de olika besökarna. Jag vet inte om det gĂ„r att hitta en sĂ„n teknisk lösning pĂ„ vĂ„r sajt.

Har andra nöjesparker i Sverige samma biljettsystem?

– Jag har svĂ„rt att sĂ€ga hur det fungerar i andra parker. Men vanligtvis jobbar man med sĂ„ kallad kapacitetsstyrning, dĂ€r tanken Ă€r att man begrĂ€nsar platserna sĂ„ att varje besökare, oavsett biljettform, ska fĂ„ sĂ„ bra upplevelse som möjligt, sĂ€ger Cecilia Björling.

Karta: KolmÄrdens Djurpark AB
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!