Pisa-professor: "Engagera manliga förebilder"

Pojkar läser sämre än flickor. Vad beror det på och vad kan vi göra åt det?

LÄSNING2014-02-07 07:08

– Det finns en enkel förklaring. Man måste läsa för att bli en bra läsare. Pojkar läser mindre och mindre ofta än flickorna. De har också ett snävare läsmaterial. Även om det finns böcker för killar väljer de inte så brett, säger Karin Taube, professor i pedagogiskt arbete och under flera perioder svensk projektledare för Pisa som bland annat undersöker och jämför 15-åringars läsförståelse.

Pojkar mognar senare än flickor och ligger ofta efter vid skolstarten. För en liten grupp är det fortfarande i första klass svårt att ljuda och förstå bokstäver. Då kan problemen växa. Risken finns att pojkarna undviker att träna eftersom de känner att de inte klarar uppgifterna lika bra som kompisarna och problemet blir ännu större, säger Karin Taube.

– Undviker man läsning blir man aldrig bra på att läsa. Man behöver läsa mycket för att automatisera läsningen och få ett stort ordförråd som gör det möjligt att förstå nya och svårare texter.

Karin Taube har intresserat sig särskilt för skillnaderna i läsförmåga hos pojkar och flickor och lyfter könsrollerna som en orsak till att pojkar halkar efter.

– Bland tonåringar i Sverige är det inte riktigt manligt att läsa böcker. Pojkar idrottar och håller på med datorer.

Ett problem är att det finns så få män i skolan, framför allt på låg- och mellanstadiet.

– Det behövs fler läsande manliga förebilder, säger Karin Taube.

Hon poängterar hur viktigt det är att pappor läser för och med sina barn. Hon föreslår att skolorna bjuder in män som kan berätta om vad de läser och läste när de gick i skolan för att inspirera fler att läsa.

– Man får tänka till. Ta ortens idrottsprofil, sångare eller varför inte skolans vaktmästare.

Hon tycker att det krävs mer för att få pojkar intresserade av böcker.

– Killar är mer svårflirtade. De måste bli mer engagerade om de ska läsa.

Karin Taube varnar för de stora konsekvenser som följer av sämre läsförståelse. Det första är sämre betyg som i sin tur begränsar valet av gymnasieprogram.

– En del kanske inte ens avslutar gymnasiet eftersom det blir svårt att klara skolan om man inte kan läsa bra. Det leder till att svårigheter att få jobb. Det är dessutom en demokratisk fråga eftersom man behöver läsa för att hänga med i samhällsutvecklingen. Kan man inte läsa bra påverkar det hela livssituationen.

I de återkommande Pisaundersökningarna har läsförståelsen gått ner successivt.

– I undersökningen 2009 var nedgången tydlig och signifikant. Först då började man förstå vad det handlade om, journalister och beslutsfattare förde upp problemet till ytan. Men det tar lång tid att vända. I den senaste undersökningen var försämringen mycket kraftig.

Karin Taube blev lärare 1966 och har jobbat som speciallärare. Hennes doktorsavhandling handlar om barns läsning och självbild.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om