Trafikverket: Därför valde vi väg 800

Det fanns skäl till att Trafikverket valde väg 800 för att omleda trafiken medan slukhålet på E4 lagas.

LÄSTRINGE2016-02-18 17:14

– Det var nödvändigt, eftersom vi inte kan använda norrgående körfält på E4 för trafik i båda körriktningarna, säger Thomas Pihl, presskommunikatör på Trafikverket.

Varför går inte det?

– För att leda över trafiken i det andra körfältet, krävs överfarter i mittremsan. Överfarterna ligger glest på det aktuella vägavsnittet. Då skulle sträckan med mötande trafik ha blivit väldigt lång, och en hastighetsbegränsning på 70 kilometer/timmen ha krävts, säger Thomas Pihl.

– Det skulle antagligen ha lett till långa köer i båda körriktningarna.

Enligt Göran Risberg, länsvakthavande befäl vid Sörmlandspolisen, har inga trafikincidenter rapporterats med anledning av omledningen in på väg 800.

– Däremot har jag hört att det har gått lite för fort på vissa ställen.

Nyköpings trafikpoliser har varit ute på sträckan och patrullerat.

– Det verkar som att trafiken flyter utan dåraktiga omkörningar, säger Per Lange, trafikpolis i Nyköping.

Enligt honom är den aktuella sträckan, mellan avfart Lästringe och påfart Tystberga, den enda delen av väg 800 som klarar att ta emot en omledning av trafik.

– Jag förstår att det är trångt och rörigt. Men jag hoppas att alla som berörs ska ha lite tålamod, tills det här är över. Slukhålet är en plötslig händelse, där något var tvunget att göras snabbt, säger Per Lange.

Men klockan 14 på fredag slipper barnen på Blomenbergska skolan i Lästringe den tunga trafiken. Då räknar Trafikverket med att åter öppna södergående körfält på E4.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om