– Det blir ömsint men också lite fräckt. Vi vill få fram de naturliga och okonstlade ljuden med hjälp av den autistiska gitarren, men även berätta sångerna inifrån. För mig är rösten en avspegling av ens personlighet. Man kan inte skruva på en knapp på människan, det måste komma inifrån, betonar Marie Bergman från studion där stråkkvartetten lägger den sista touchen på låtar till senaste plattan som får titeln "Den mänskliga faktorn."
– Plötsligt så kom den meningen upp. Jag hade tänkt kalla den bara för Marie Bergman, men det lät så trist. Den mänskliga faktorn nämns ofta som något irriterande och oberäkneligt som ställer till med problem. Men vänder man på det så är det en tillgång, ett råmaterial i oss. Därför har vi inte tillrättalagt eller förskönat musiken. Då tycker jag vi kommit så nära den mänskliga faktorn som möjligt, förklarar hon.
Tjugotre låtar är hittills inspelade på skivan som släpps i slutet av mars. Här samsas nytt material med samlade låtar från en tidsresa genom fyra decennier, bland annat "Brevet", "Till Alla Hjärtan", "Sång till Iris", "Heya´Heya" och "Varje Människa Bär En Historia" som fått nytt liv. Men att möta sina gamla låtar på det här viset var något som Marie Bergman tidigare inte känt sig tillräckligt redo för.
– Det har funnits gamla laddningar i låtarna. Den här gången kände jag mig fri nog att göra dem på nytt. De gamla låtarna som "Brevet" kommer att kännas som de var skrivna från i går till i dag. Men det finns ingen nostalgi, bara respekt för musiken, framtyder Marie Bergman som menar att de nya låtarna kommer att ge mer spännvidd.
Med den nya skivan hoppas hon på att beröra och skapa en vänskaplig kontakt med lyssnaren.
– Min önskan är att låtarna blir som en ärlig kompis, att lyssnaren kan ta till sig och identifiera sig med berättelserna och tänka att så där har jag också känt.
Det är också i närheten till lyssnaren och på scen framför en publik som hon känner sig som mest hemma.
– Jag har svårt för att vara i studion. Det känns konstigt när det inte finns människor man kan sjunga för, säger Marie och berättar att Skottvång är det ultimata stället för att skapa gemenskap.
– Jag älskar sådana här spelningar. Jag är en utpräglad liveartist, och Skottvångs är ett av de bästa spelställena som finns runt Stockholmsområdet. Det är my kind of place liksom.
Och hon lovar att inte göra sin publik besviken.
– Det är ungefär som när man ska bjuda på en jättelång middag. Man har kokat ihop det bästa man har och det finns en glädje och stolthet i att äntligen få servera den med ett huller om buller av good vibes.