Att få fram fordon med så liten energiförbrukning som möjligt känns helt rätt i tiden när drivmedelspriser diskuteras.

Ingenjörsstudenterna på Högskolan Dalarna har satt sig själva och Sverige i framkant när det gäller tillverkningen av sådana och i år fanns Peter Hagfalk, bördig från Ålberga, med i gänget som tog fram det vinnande fordonet.

Dessutom satte deras fordon världsrekord vad gäller låg förbrukning när deras Eximus IV förbrukade 0,61 wattimmar per personkilometer, att jämföra med andraplacerade Luleå som nådde "saftiga" 1,14 wh/personkilometer.

– Någon gjorde en jämförelse med att en Tesla med fyra personer i skulle dra 77 eller 78 gånger så mycket energi som vår farkost, förklarar Peter Hagfalk.

Tävlingsbanan var en järnvägssträcka på 3,36 kilometer mellan Fredriksfors och Delsbo i Hälsingland, därav tävlingsnamnet Delsbo electric. Fordonen gjordes från grunden av respektive högskola och fordonen skulle hålla minst tio kilometer i timmen, något Eximus IV var snäppet snabbare än.

– Väldigt mycket handlade om att minimera friktionen på alla ställen. Farkosten bestod mycket av kolfiber, det enda som var stål var hjulaxlar, kugghjul och skruvar och sådär. Vi började spekulera i november, sista två månaderna har vi tillverkat komponenter och sista fyra veckorna har det varit fullt upp med bygget.

Samma dag som avresan till tävlingen gjordes det sista med fartreglaget och väl på plats var det "bara" att lasta fordonet så lagom tungt som möjligt. Peter själv fick agera nervös åskådare.

– Man fick försöka komma med lite glada tillrop, som "gasa lagom", typ...