Sverige rasar stort i den stora Pisa-mätningen som genomförts i 65 länder och presenterades på tisdagen. De svenska femtonåringarna presterar nu under OECD-genomsnittet i samtliga tre testade kunskapsområden. Inget land har tappat mer i matte på tio år.
— Det var väntat men känns tråkigt. Skolan har aldrig tidigare varit med om en så stor förändringsprocess men vi når ju ändå inte det vi är ute efter, säger Cajsa Widqvist (S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Nyköping.
Widqvist tror att en av orsakerna är den segregerade skolan.
— Vi måste jobba för att få tillbaka en skola där alla möts, både de som är jätteduktiga och de som har det svårare. Vi ska inte dela upp elever så mycket som vi gör i dag. Vi behöver ha en likvärdig skola som ger en bra bas till alla elever.
Den politiska ambitionen är att den nya högstadieorganisationen ska ge bättre förutsättningar för alla elever.
— Det är så otroligt viktigt med socioekonomisk och kulturell integration. Om föräldrarna inte väljer bort Nyköpings högstadium kommer vi att nå mångfalden där, säger Cajsa Widqvist.
Matematiken har länge varit ett av den svenska skolans sorgeämnen. Gunnel Söderlund Dahl, rektor på Nicolaiskolan, säger att det är ett problem att eleverna som kommer till högstadiet ofta har dåliga grundkunskaper med sig i bagaget. Lärarna måste hjälpa till att täppa till kunskapsluckor innan de kan gå vidare och det kan bli svårt att hinna nå målen i nian.
— Vi har inga helklasser utan mindre grupper där vi kan ge eleverna individuell hjälp. Dessutom har vi bytt läromedel till ett som lärarna tyckte var bättre. Det kostade mycket pengar men vi gjorde det eftersom lärarna verkligen trodde på det, säger Gunnel Söderlund Dahl.
Blir ni i skolan deppiga av chockrapporter som Pisa?
— Vi har rätt bra koll på var eleverna befinner sig. Vi måste se vad vi kan göra för varje elev. Vi får aldrig ge upp.
På Långbergsskolan bakar Abdi saffransbullar med sina klasskamrater i klass 8A. Han berättar att han bara är en hårsmån från att nå toppbetyget A i matte och säger att det är viktigt att klara skolan för att få en bra framtid.
— Man ska vara aktiv på lektionerna och anteckna vad läraren säger. Och så kan man ta hjälp av sina kompisar och föräldrar, säger han.