Ett led i uppgörelsen, som enligt GM kommer att säkra Saabs framtid, är att Europeiska investeringsbanken (EIB) väntas tillhandahålla 600 miljoner dollar med statliga lånegarantier från den svenska regeringen.
GM och Koenigsegg Group AB står för ytterligare finansiering av Saabs verksamhet och investeringar i produktprogram, bland annat flera nya bilar som befinner sig i de sista utvecklingsfaserna.
Affären ska göras helt klar under det tredje kvartalet i år.
– Dagens tillkännagivande innebär fantastiskt goda nyheter för Saabs anställda, återförsäljare, leverantörer och nuvarande och framtida kunder runt om i världen, säger Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile, i ett pressmeddelande.
Saab Automobile har cirka 280 anställda vid reservdelslagret på Arnö i Nyköping och vd Lennart Ståhl säger att avsiktsförklaringen ger en framtidstro. För reservdelslagret är det viktigt att nästa och ytterligare nästa generations Saab-bilar finns ute på marknaden.
– Det är positivt och bra att det finns förslag till en lösning, säger han. Det stärker Saabs varumärke.
Ingemar Sandberg, ordförande för IF Metallklubben, på Arnölagret har blandade känslor inför köpet.
– Besynnerligt, är hans första kommentar.
– Vi som är vana vid stora ägare som Saab-Scania och sedan GM. Men jag tror på Koenigsegg, absolut, det måste jag göra.
IF Metallklubben på Bilcenter i Nyköping andas ut.
– Skönt att det händer något, säger klubbordförande Tommy Karp, det känns som om vi har levt i ett vakuum en tid. Jag tror att våra kunder känner så också.
Han hoppas att Koenigsegg ska ha så mycket muskler att de klarar av affären.
GM kommer under en period att fortsätta samarbeta med Saab om plattformar och powertrain (motorer och växellådor). Dessutom planerar Saab att tillverka nästa generation av Saab 9-5 i fabriken i Trollhättan.
– Det är en bra lösning, säger ordförande Paul Åkerlund på IF Metallklubben i Trollhättan till TT. (SN, TT)
Denna nyhets skickades som en sms-flash - starta tjänsten du också