– Det var flera fel och brister, säger Anders Hammar Öresjö, polisinspektör på trafikenheten, som utförde klampningen av lastbilen under fredagen.
Företaget som äger fordonet finns i ett annat europeisk land och har enligt polisen brutit mot regler för internationella transporter.
– Bland annat hade de slarvat med att anordna chauffören möjlighet till hemresa, vilket de ska erbjuda var fjärde vecka. Och även att de inte hade ordnat ett bra boende till honom för veckovilan, utan han hade tagit den i hytten, berättar Anders Hammar Öresjö.
Han säger att lastbilen stoppades i en rutinkontroll när den körde på E4 i Nyköping.
För överträdelserna ålades firman en sanktionsavgift på 100 000 svenska kronor. När den inte betalades låstes lastbilen med en hjulboja, på polisens kontrollplats på Västerleden.
Fordonet var fastlåst i 36 timmar, vilket är maxtiden för klampning. Under den tiden stannade föraren kvar i lastbilen och körde sedan från platsen, sedan polisen på lördagskvällen tagit bort hjulbojan.
– Mig veterligen är avgiften inte betald än. Men det är helt enkelt våra regler som förhindrar att vi klampar längre än 36 timmar oavsett om det är betalt eller inte, säger Anders Hammar Öresjö på måndagen.
Nu misstänkts företaget för brott mot myndighets bud – då avgiften inte är betald. Detsamma gäller föraren, då han körde iväg med fordonet trots den obetalda avgiften.