Äldre par utsatta för bedragare – förlorade 260 000

Ett par i 80-årsåldern blev uppringda av en telefonbedragare. Efter att ha lurats att slå in sin kod i bankdosan slutade det med att 260 000 kronor försvann från kontot.

Ett äldre Nyköpingspar har blivit lurade av en telefonbedragare. Arkivfoto

Ett äldre Nyköpingspar har blivit lurade av en telefonbedragare. Arkivfoto

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Nyköping2021-12-09 22:17

Under torsdagseftermiddagen fick ett äldre par i Nyköping ett telefonsamtal från någon som utgav sig att vara från Svea inkasso och att paret hade en obetald räkning för en mobiltelefon.

– Det var dock inget de ville kännas vid, de hade inte köpt någon telefon, men personen var påstridig och påstod sedan att denne skulle koppla vidare samtalet till bankens säkerhetsavdelning för att säkerställa att det inte var några oegentligheter, berättar Polisens presstalesperson Björn Öberg.

Efter att ha blivit vidarekopplad till det som påstods vara bankens säkerhetsavdelning förmåddes till slut den äldre kvinnan att slå in sin kod i bankdosan.

– Det slutade med att det försvann 260 000 kronor från kontot. Nu har vi upprättat en anmälan om grovt bedrägeri, säger Björn Öberg.

Öberg berättar att den här typen av bedrägerier blivit vanligare de senaste åren – och att bedragarna ofta ger sig på äldre personer. 

– Bedragarna hittar på olika sätt att lura folk på. Ibland gör de först ett bedrägeriförsök på ett ganska taffligt sett. Sedan ringer de upp igen och påstår sig vara från banken och säger att de sett att skett ett bedrägeriförsök, säger Öberg.

– Man ska aldrig identifiera sig med bank-ID eller bankdosa till någon som ringer upp en. Om man själv ringer upp sin bank, då går det bra att identifiera sig med bank-ID eller bankdosa, men man ska aldrig göra det för någon okänd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!