– Det är bullerplanket som måste rivas. Under åren har det blivit väldigt slitet och vi märkte under förra vintern, när vi plogade, att det var väldigt slitet, säger Beatrice Johansson, TMA-förare vid TMA-bolaget.
Fyra sektioner ska rivas initialt, i förlängningen kommer däremot hela planket att behöva rivas. Beatrice Johanssons uppgift för dagen är att dels skydda hennes kollegor med hjälp av en robust TMA-bil (skyddsbil), dels att leda om boende i Påljungshage som tar sig fram genom den lilla väg som går parallellt med E4.
– Det är klart att det finns en risk när man står här. Det är tung trafik som går förbi och i hög fart. Min TMA-bil står före arbetsplatsen och nu står jag här vid sidan av för att dirigera boende som tar sig fram och tillbaka längs vägen här, säger Beatrice Johansson.
Under arbetet påverkas trafiken mycket, men när SN var på plats observerades flera bilar och lastbilar som dundrade förbi i hög fart trots arbetarnas närvaro. Arbetet förväntas hålla igång till klockan 12.00, eller tills de fyra sektionerna av bullerplanket är rivet.
– Resten ska också rivas längre fram. Det är inget som vi kommer att göra i dag, säger Beatrice Johansson.
Arbetsgruppen på åtta personer jobbade vidare när SN-bilen susade iväg genom årets första rejäla höstmorgon och Beatrice Johansson fick återgå till arbetet.