Under veckan hann trafikpolisen lokalt med ett 50-tal kontroller. David Lindhe, tillförordnad chef för trafikgruppen hos Nyköpingspolisen, berättar att de utfärdade totalt 158 ordningsböter.
– Av dem handlade 142 om hastighet och övriga rörde lite olika saker, som att bälte inte användes eller att förare pratade i telefon under körning, säger han.
46 av fortkörarna låg mellan 6-9 kilometer i timmen över gränsen och det är just de som polisen vill nå.
– Det är de som vi märker att vi kan påverka på ett bra sätt, säger David Lindhe.
Flera kontroller genomfördes på väg 218 och 219. En medveten strategi, eftersom många olyckor inträffar just där.
– Tanke är att arbetet ska vara mer kunskapsbaserat, det finns massor med relevant statistik som vi kan använda som underlag för att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, säger kommunpolisen Mattias Hedström.
En av fortkörarna upptäcktes först av en mc-polis, som uppmätte hastigheten från sitt fordon och stannade bilisten. Överträdelsen genererade penningböter och föraren kunde därefter köra vidare.
Ungefär tio minuter senare stannades samma bil på nytt.
– Föraren hann köra tre krökar i princip, då stod en polis och kontrollerade hastighet med en laser och stannade honom igen, säger David Lindhe.
Det gick för fort även då, så det blev en ny bot.
– Föraren tyckte säkert att det var förargligt.
Blir man av med körkortet vid upprepade fortkörningsböter?
– Transportstyrelsen gör en sammantagen bedömning. De tittar på hela trafikbrottsligheten och har du två hastighetsöverträdelser och struntar i att stanna vid en stopplikt, så kan du mycket väl bli av med körkortet. Men det finns ingen uttalad gräns för mängden fortkörningar innan du blir av med körkortet.
Kör man 31 kilometer i timmen för fort så ryker däremot körkortet. Detta gäller på alla vägar med högre hastighetsbegränsning än 30 kilometer i timmen. Sju förare blev av med körkortet i samband med förra veckans kontroller, i huvudsak på 90-vägar. En av dessa körde en bra bit över 150 på en 90-sträcka.
Rent generellt har vissa fartsyndare mer förståelse än andra, när de stoppas av trafikpolisen.
– En del förstår att de har kört för fort medans andra förnekar det, och tycker att det ska gå till rättegång. Men det brukar sällan gå deras väg då, konstaterar David Lindhe.