Besvikelsen efter mässan: "Vilken bubbla är vi i?"

Inför årets bomässa hade arrangörsduon Hasse Johansson och Maria Spring räknat med cirka 5 000 besökare.
Efteråt kan de konstatera att det inte blev så.

Det blev mindre publik än vad arrangören Hasse Johansson hade räknat med.

Det blev mindre publik än vad arrangören Hasse Johansson hade räknat med.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2025-03-19 17:00

– Det kom mindre publik än vad vi räknat med, säger Hasse Johansson.

På årets bomässa deltog cirka 150 företag i Rosvallas multihall och besökarna kunde roa sig med allt från vinprovningar och föreläsningar till barnaktiviteter. Precis som förra året kompletterades mässan med ett "Hemester"-tema i ishallen.

Trots stort utbud så landade besöksantalet på 2 757 personer, 40 procent lägre än väntat.

Arrangörerna ska noga utvärdera saken tillsammans med Nyköpings kommun och Nyköpings arenor. Inom 1,5 vecka ska dessutom 500 personer intervjuas i Nyköping med omnejd om varför just de inte kom på mässan.

– Det är någonting som vi inte förstår. Vilken bubbla är vi i om vi inte ser vad vi gör fel?

Till sin hjälp tar arrangörerna bland annat föreningar och vänner.

Om Hasse Johansson själv får spekulera i varför besöksantalet floppade så tror han att det fina vädret kan ha spelat en roll. Det var också många sportevenemang på Rosvalla den här dagen. 

Detta, tillsammans med det faktum att Rosvalla har förhållandevis få parkeringsplatser, kan ha haft en avskräckande effekt på människor, tror Hasse Johansson.

undefined
Hasse Johansson kämpar vidare inför nästa års mässa.

– Det där har folk förmodligen lärt sig och drar sig lite för att åka, säger han.

Hasse Johansson påpekar att det har varit ett sviktande publikantal sedan pandemin, men de trodde att det skulle komma fler i år. Förra året kom cirka 3 800 personer.

Inför nästa år kör dock Hasse Johansson "business as usual".

Skillnaden är att han måste jobba lite hårdare för att locka företagen att köpa in sig på montrar. Kostnaden ligger på uppåt 15 000 till 17 000 beroende på storlek.

Finns det risk att företagen drar sig ur?

– Nej, jag har inte hört ett enda företag som sagt på det sättet. Det är mer prat om olika idéer, tips och förslag. Alla vill.

Hasse Johansson berättar att medelåldern på mässan är förhållandevis hög. Det är av den anledningen som de startat "Hemester"-mässan – för att sänka medelåldern.

Det är generellt svårare att locka en "ung" publik till mässor med ett ganska brett tema, som bomässan. Enligt Hasse Johansson är medelåldern lägre på mässor som är nischade mot exempelvis vävning eller jakt och fiske.

undefined
Efter pandemin startade Maria Spring och Hasse Johansson business tillsammans med Kalle Moraeus: Orsa Hornberga gård i Dalarna.

De senaste åren har varit kämpiga för arrangörsduon som stått utan ersättningar under pandemin.

Men på frågan om det sviktande besöksantalet innebär en ekonomisk smäll för paret svarar han nekande. 

– Vi kommer att komma ikapp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!