– Vi började marknadsföra satsningen i augusti 2013. Först var vi ganska försiktiga, men nu har vi fått många bra erfarenheter och känner att vi kan satsa ordentligt, säger Mahad Shejkh Abdirahman.
Mahad Shejkh Abdirahman berättar att man nu har ett 40-tal par matchade, där kommuninvånare som velat bli flyktingguider/språkvänner parats ihop med nyanlända flyktingar.
Integrationssatsningen på flyktingguider/språkvänner bygger helt och hållet på frivillighet, säger Mahad Shejkh Abdirahman. Tillströmningen av kommuninvånare som varit intresserade av att ställa upp i mentorsrollen har varit god, men samtidigt kommer ännu fler flyktingar som vill ha hjälp av en mentor, förklarar Mahad Shejkh Abdirahman.
När kommunen nu ska göra en andra stor marknadsföringssatsning för att rekrytera fler mentorer har Mahad Shejkh Abdirahman hjälp under några månader av Ibrahim Mohamud Haji, som gör praktik vid integrationsavdelningen. Praktiken utgör en del av den utbildning i integrationspedagogik som han läser vid högskolan i Hudiksvall.
Marknadsföringen sker dels på kommunens hemsida, dels genom en bred uppsökande verksamhet på, exempelvis, arbetsplatser och hos föreningar och SFI.