Dagen efter olyckan luktar det fortfarande skarpt av branden när man närmar sig bussen. Alexandra Persson visar var hon satt när hon vaknade och bakre delen av bussen var full av rök.
Det var bara en kort stund efter att buss 759 hade lämnat bussterminalen i Nyköping kvart i två på onsdagseftermiddagen som det började ryka från den bakre delen.
– Jag vaknade av att han som satt framför mig reste sig hastigt. Då var det massor av rök i bakre delen av bussen. Jag fick nästan panik.
Hon hann knappt tänka alls, utan skyndade sig av bussen. Bara några minuter senare slog lågor upp och snart var hela bussen övertänd.
Hon uppskattar att de var tolv eller tretton passagerare. Tillsammans med chauffören stod de intill motorvägen och fick backa mot skogen så gott det gick när flammorna slog upp. När räddningstjänsten kom var halva bussen redan utbränd. Kvar blev bara ett svart skal.
Bussen var en Volvo från 2002 och en brandteknisk utredning ska göras för att ta reda på vad som orsakade branden. Bussen var besiktigad den 13 juni i år.
Maxålder för bussar i länstrafiken Sörmland är 15 år. Därefter tas de ur bruk.
– Genomsnittsåldern på bussarna är 7,5 år, man måste ha en blandad flotta. Men fordonets ålder har ganska liten betydelse för helheten, det beror på hur man sköter sitt fordon, säger Helena Ekroth, myndighetschef på Länstrafiken Sörmland.
När Alexandra Persson vaknade stod chauffören redan utanför bussen. Enligt Helena Ekroth har chauffören ansvar för säkerheten för passagerare, men även trafik runt omkring.
Helena Ekroth uppgav för sn.se att bussbränder sker någon gång per år.
Är det acceptabelt?
– Så mycket som yrkestrafiken kör i hela länet varje år, det är en otrolig mängd kilometer. Även om varje gång är en gång för mycket så finns alltid risken med förbränningsmotorer, oavsett om det är en bil, lastbil eller buss. Och så fort det pyr går under kategorin bussbrand.
Medan Alexandra Persson och de andra passagerarna väntade längs med motorvägen passerade andra gröna bussar från Länstrafiken. Efter en timme kom en annan buss och hämtade upp dem. Varken Länstrafiken eller Nobina har kontaktat Alexandra Persson efter händelsen.
Varje dag åker hon buss till skolan i Nyköping och hem igen. Dagen efter branden kändes det lite nervöst att gå på bussen igen, berättar hon. Och den morgonen somnade hon inte på bussen.