Det var lite drygt ett år sen sedan som anläggandet av cykelstråket påbörjades. Arbetet har sedan skett etappvis och är nu helt färdigt. Sträckan mellan Hamnvägen och Teaterparken är fem meter i bredd vilket gör det till den bredaste cykelvägen i Nyköping, och tillsammans med den sista biten upp till Borgaregatan handlar det längdmässigt om cirka 900 meter sammanhängande cykelväg.
– Nu har vi ett långt sammanhängande stråk som sedan fortsätter vidare ut mot Arnö, då är vi upp i närmare tre kilometer, säger Tommy Carlsson, verksamhetschef för gata, park och Hamn i Nyköpings kommun.
De närmsta åren är det dock inte aktuellt att fortsätta bygga ut cykelstråket mellan Borgaregatan och järnvägsstationen.
– Vi vill inte gå före och bygga mer utan gör det i samband med bygget av resecentrum (förväntad byggstart 2022, SN:s anmärkning).
Projektet har fått medfinansiering av staten men hur mycket cykelleden kommer att kosta kommunen är oklart i nuläget.
– Alla fakturor är inte inne så jag har den exakta siffran i dagsläget. Men vi ligger mellan 30 och 50 procent i statlig medfinansiering.
Under hösten ska det också bli tydligare hur trafikanterna kan ta sig mellan cykelstråken.
– Vi kommer att jobba med cykelvägvisning och sätter upp skyltar på de större stråken.
Nyköpings kommun har inga större nya projekt på gång när det gäller påbyggnaden av stadens cykelvägnät. Det har funnits planer på att anlägga en cykelbana längs riksväg 52, för att förbinda Oppeby med Skavsta. Projektet, som skulle finansieras av Trafikverket och kommunen tillsammans, har dock lagts på is. Däremot undersöks möjligheterna för andra cykelanknytningar till Skavsta.
– Det planeras för en överfart över järnvägen, från Nöthagen ner till västra infarten. Då kanske man tittar på att hitta andra cykelvägar ut till Skavsta än via 52:an, säger Tommy Carlsson och fortsätter:
– Överfarten blir ett stort projekt och ska förhoppningsvis börja projekteras under nästa år, så det dröjer några år innan den börjar byggas.