"De har inte förstÄtt att de jobbat i folks hem"

– HĂ€r har det pĂ„ ren svenska skitit sig ordentligt, sĂ€ger Nyköpingshems vd Christer Gustavsson. HyresgĂ€sterna ska fĂ„ ersĂ€ttning, men det dröjer innan vĂ€rderingen Ă€r klar.

NYKÖPING2015-02-11 07:04

Renoveringen har gjorts av byggföretaget NCC, men Nyköpingshem Àr fastighetsÀgare och ansvarig inför sina hyresgÀster.

– Man ska veta exakt nĂ€r renoveringen startar, nĂ€r det Ă€r klart och man kan flytta tillbaka. Nyköpingshem var nog hyggliga med informationsmaterial innan, men sedan har vi inte varit tillrĂ€ckligt tydliga med att informera entreprenören NCC om hur hyresgĂ€sterna skulle informeras, sĂ€ger han.

HyresgÀsterna fick rÄdet att förvara sina tillhörigheter pÄ vinden, men ingen berÀttade att det skulle borras hÄl i murstocken. Sedan bröts de lÄsta förrÄdsdörrarna upp och hyresgÀsternas egendom drÀnktes i slipdamm.

– Ska man ta hĂ„l i murstocken och fixa ventilationen mĂ„ste det informeras att hyresgĂ€sterna mĂ„ste öppna sina förrĂ„dsdörrar. IstĂ€llet har de bara struntat i det och gĂ„tt rakt in, sĂ€ger Christer Gustavsson.

– De har inte förstĂ„tt att de jobbat i folks hem. Antingen tar man pĂ„ sig hyresgĂ€stglasögonen eller sĂ„ tror man att det hĂ€r Ă€r en arbetsplats och beter sig efter det.

Nyköpingshem har brustit i kontakten med sina hyresgÀster.

– Man mĂ„ste vara vĂ€ldigt tydlig vad hyresgĂ€sten ska ansvara för, hur möblerna ska flyttas ihop och tĂ€ckas. Kan inte hyresgĂ€sten ordna det sjĂ€lv mĂ„ste man kunna fĂ„ hjĂ€lp.

Jeanette RÀsÀnen vill bland annat ha ersÀttning för stÀdning en soffa som blev förstörd.

– Det ska betalas ut, men jag har rekommenderat alla att ta kontakt med sina försĂ€kringsbolag sĂ„ man fĂ„r en opartisk bedömning.

NÀr och hur ska ni ersÀtta hyresgÀsterna?

– Vi har en dialog med entreprenören NCC.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om