Renoveringen har gjorts av byggföretaget NCC, men Nyköpingshem Àr fastighetsÀgare och ansvarig inför sina hyresgÀster.
â Man ska veta exakt nĂ€r renoveringen startar, nĂ€r det Ă€r klart och man kan flytta tillbaka. Nyköpingshem var nog hyggliga med informationsmaterial innan, men sedan har vi inte varit tillrĂ€ckligt tydliga med att informera entreprenören NCC om hur hyresgĂ€sterna skulle informeras, sĂ€ger han.
HyresgÀsterna fick rÄdet att förvara sina tillhörigheter pÄ vinden, men ingen berÀttade att det skulle borras hÄl i murstocken. Sedan bröts de lÄsta förrÄdsdörrarna upp och hyresgÀsternas egendom drÀnktes i slipdamm.
â Ska man ta hĂ„l i murstocken och fixa ventilationen mĂ„ste det informeras att hyresgĂ€sterna mĂ„ste öppna sina förrĂ„dsdörrar. IstĂ€llet har de bara struntat i det och gĂ„tt rakt in, sĂ€ger Christer Gustavsson.
â De har inte förstĂ„tt att de jobbat i folks hem. Antingen tar man pĂ„ sig hyresgĂ€stglasögonen eller sĂ„ tror man att det hĂ€r Ă€r en arbetsplats och beter sig efter det.
Nyköpingshem har brustit i kontakten med sina hyresgÀster.
â Man mĂ„ste vara vĂ€ldigt tydlig vad hyresgĂ€sten ska ansvara för, hur möblerna ska flyttas ihop och tĂ€ckas. Kan inte hyresgĂ€sten ordna det sjĂ€lv mĂ„ste man kunna fĂ„ hjĂ€lp.
Jeanette RÀsÀnen vill bland annat ha ersÀttning för stÀdning en soffa som blev förstörd.
â Det ska betalas ut, men jag har rekommenderat alla att ta kontakt med sina försĂ€kringsbolag sĂ„ man fĂ„r en opartisk bedömning.
NÀr och hur ska ni ersÀtta hyresgÀsterna?
â Vi har en dialog med entreprenören NCC.