De tar över MÀlartÄgen: "Löften kommer vi inte att ge"

Det blev under torsdagen klart att MTR MÀlartÄg tappar tÄgrafiken i MÀlardalen, efter ett nytt nödavtal. Ny operatör blir Transdev. Om det blir nÄgon bÀttring för pendlarna kan det nya bolaget inte lova.

Stefan Johansson Àr pressansvarig pÄ Transdev som frÄn och med i sommar kommer att sköta tÄgtrafiken i MÀlardalen.

Stefan Johansson Àr pressansvarig pÄ Transdev som frÄn och med i sommar kommer att sköta tÄgtrafiken i MÀlardalen.

Foto: Transdev

Nyköping2024-02-23 11:43

Den nya operatören Transdev som tar över tĂ„gtrafiken i MĂ€lardalen Ă€r i grund och botten ett franskt bolag, men det verkar globalt. I Sverige sköter de sedan innan ÖresundstĂ„gen, SnĂ€lltĂ„get och Ă€ven bussarna för lokaltrafiken i Eskilstuna. 

Det nya avtalet börjar gÀlla i Är den 16 juni och strÀcker sig över tvÄ Är, med tvÄ potentiella ettÄrsförlÀngningar frÄn 2026.

Varför vill ni ta över trafiken i MÀlardalen?

– Vi ser det hĂ€r som en möjlighet att vĂ€xa inom spĂ„rtrafik, vilket vi har satt som ett prioriterat omrĂ„de för oss. Vi tror att vi kan göra det bra. Vi har tidigare tagit över trafik med kort varsel och gjorde det bland annat med ÖresundstĂ„gen, dĂ€r den tidigare operatören inte kunde fullfölja avtalet, sĂ€ger pressansvarig pĂ„ Transdev, Stefan Johansson. 

undefined
Stefan Johansson Àr pressansvarig pÄ Transdev som frÄn och med i sommar kommer att sköta tÄgtrafiken i MÀlardalen.

Personal frÄn MTR MÀlartÄg har efter det nya avtalet erbjudits nya tjÀnster pÄ Transdev, vilket brukar vara standard i sÄdana hÀr upphandlingar.

– Vi hoppas att alla som idag jobbar pĂ„ MĂ€lartĂ„g vill följa med över till oss.

Hur ska ni kunna göra tÄgtrafiken bÀttre nÀr ni i princip har samma förutsÀttningar som MTR MÀlartÄg?

– Utan att recensera tidigare operatör sĂ„ har vi tillsammans med MĂ€lardalstrafik, facken och den nuvarande operatören tittat pĂ„ hur vi skulle kunna göra det hĂ€r sĂ„ bra som möjligt tillsammans, med sjĂ€lva övertagandet men Ă€ven framĂ„t dĂ€refter. Vi bedömer att vi har en bra chans att lösa det hĂ€r och kunna köra den trafik som MĂ€lardalstrafik bestĂ€ller av oss.

undefined
MTR MÀlartÄg sköter frÄn och med mitten av juni inte lÀngre tÄgtrafiken i MÀlardalen.

Personalbrist har varit ett av de problem som har drabbat pendlarna de senaste Ă„ren. 

– Vi vill alltid rekrytera folk till vĂ„r verksamhet och det gĂ€ller bĂ„de ombordpersonal och verkstĂ€llande personal. Vi har nĂ„gra mĂ„nader nu att förbereda oss för att göra det sĂ„ bra som möjligt.

Finns det nÄgra krav för att ni ska fÄ kontraktet förlÀngt frÄn 2026?

– Det finns en rad olika parameter i avtalet som vi ska följa. Exakt vilka det Ă€r kan jag inte svara pĂ„.

Kan ni ge pendlare nÄgra löften om att tÄgtrafiken kommer skötas bÀttre hÀr framöver?

– Löften kommer vi inte att ge. SjĂ€lvklart sĂ„ vill vi att det ska bli bĂ€ttre, men allt kommer inte vara pĂ„ plats frĂ„n dag ett, utan det kan vara bra att vara utrustad med stort tĂ„lamod. Vi hade inte gĂ„tt in i det hĂ€r om vi gjorde bedömningen att vi inte skulle kunna bli bĂ€ttre, det Ă€r en resa vi behöver göra tillsammans med vĂ„r personal och vĂ„ra resenĂ€rer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!