Vid en av dieselpumparna i Kungshagen står Anders Lind och fyller tanken i sin bil.
– Det börjar bli en vana att priserna höjs. Men jag åker inte mer än vad jag måste. Bilen används till barnens aktiviteter och till och från jobbet. Jag använder inte bilen för korta sträckor, säger han.
Har du varit med om så här högt dieselpris förut?
– Jag var med om det när jag bodde i Norge, men det går inte att jämföra med denna höjning. Jag har aldrig varit med om ett sådant här högt pris, säger Anders.
Orsaken till prishöjningen är att regeringen, sedan 2018, har infört så kallad reduktionsplikt för bensin och diesel. Den innebär att alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från berörda drivmedel med en viss procentsats. Detta genom att blanda ut dem med förnybara biodrivmedel, vilket påverkar priset.
Från och med 1 augusti i år har nu målet för reduktionsplikten skruvats upp ytterligare vilket i sin tur har lett till dyrare drivmedel.
Anders Lind funderar på att byta till en nyare bil, men menar att det kan vara svårt att välja nu när utbudet har blivit stort på olika alternativ.
– Så nu går man i tankarna att skaffa sig en hybrid. Men en ren elbil kommer jag inte att hoppa på för tillfället. Jag tror inte riktigt på den produkten än. Jag är inte så säker på att det är miljövänligt att ta fram batterierna till elbilar med dagens metoder, säger han.