Vid en av dieselpumparna i Kungshagen stÄr Anders Lind och fyller tanken i sin bil.
â Det börjar bli en vana att priserna höjs. Men jag Ă„ker inte mer Ă€n vad jag mĂ„ste. Bilen anvĂ€nds till barnens aktiviteter och till och frĂ„n jobbet. Jag anvĂ€nder inte bilen för korta strĂ€ckor, sĂ€ger han.
Har du varit med om sÄ hÀr högt dieselpris förut?
â Jag var med om det nĂ€r jag bodde i Norge, men det gĂ„r inte att jĂ€mföra med denna höjning. Jag har aldrig varit med om ett sĂ„dant hĂ€r högt pris, sĂ€ger Anders.
Orsaken till prishöjningen Àr att regeringen, sedan 2018, har infört sÄ kallad reduktionsplikt för bensin och diesel. Den innebÀr att alla drivmedelsleverantörer mÄste minska vÀxthusgasutslÀppen frÄn berörda drivmedel med en viss procentsats. Detta genom att blanda ut dem med förnybara biodrivmedel, vilket pÄverkar priset.
FrÄn och med 1 augusti i Är har nu mÄlet för reduktionsplikten skruvats upp ytterligare vilket i sin tur har lett till dyrare drivmedel.
Anders Lind funderar pÄ att byta till en nyare bil, men menar att det kan vara svÄrt att vÀlja nu nÀr utbudet har blivit stort pÄ olika alternativ.
â SĂ„ nu gĂ„r man i tankarna att skaffa sig en hybrid. Men en ren elbil kommer jag inte att hoppa pĂ„ för tillfĂ€llet. Jag tror inte riktigt pĂ„ den produkten Ă€n. Jag Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r miljövĂ€nligt att ta fram batterierna till elbilar med dagens metoder, sĂ€ger han.