Dieselpriset upp pÄ rekordnivÄ: "Börjar bli en vana"

Priset pÄ diesel fortsÀtter att öka. "Det Àr trÄkigt men det Àr nog inte sÄ mycket jag kan pÄverka" sÀger Anders Lind Àgare till en dieselbil.

Anders Lind fyller pÄ med diesel. 17,32 kronor litern fick han betala pÄ Ingo-macken vid Kungshagen.

Anders Lind fyller pÄ med diesel. 17,32 kronor litern fick han betala pÄ Ingo-macken vid Kungshagen.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-08-28 19:34

Vid en av dieselpumparna i Kungshagen stÄr Anders Lind och fyller tanken i sin bil.

– Det börjar bli en vana att priserna höjs. Men jag Ă„ker inte mer Ă€n vad jag mĂ„ste. Bilen anvĂ€nds till barnens aktiviteter och till och frĂ„n jobbet. Jag anvĂ€nder inte bilen för korta strĂ€ckor, sĂ€ger han.

Har du varit med om sÄ hÀr högt dieselpris förut?

– Jag var med om det nĂ€r jag bodde i Norge, men det gĂ„r inte att jĂ€mföra med denna höjning. Jag har aldrig varit med om ett sĂ„dant hĂ€r högt pris, sĂ€ger Anders.

undefined
Anders Lind fyller pÄ med diesel. 17,32 kronor litern fick han betala pÄ Ingo-macken vid Kungshagen.

Orsaken till prishöjningen Ă€r att regeringen, sedan 2018, har infört sĂ„ kallad reduktionsplikt för bensin och diesel. Den innebĂ€r att alla drivmedelsleverantörer mĂ„ste minska vĂ€xthusgasutslĂ€ppen frĂ„n berörda drivmedel med en viss procentsats. Detta genom att blanda ut dem med förnybara biodrivmedel, vilket pĂ„verkar priset. 

FrÄn och med 1 augusti i Är har nu mÄlet för reduktionsplikten skruvats upp ytterligare vilket i sin tur har lett till dyrare drivmedel.

Anders Lind funderar pÄ att byta till en nyare bil, men menar att det kan vara svÄrt att vÀlja nu nÀr utbudet har blivit stort pÄ olika alternativ.

– SĂ„ nu gĂ„r man i tankarna att skaffa sig en hybrid. Men en ren elbil kommer jag inte att hoppa pĂ„ för tillfĂ€llet. Jag tror inte riktigt pĂ„ den produkten Ă€n. Jag Ă€r inte sĂ„ sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r miljövĂ€nligt att ta fram batterierna till elbilar med dagens metoder, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!