Gamla risrester har vi fått höra ska slängas i komposten, och många har den bruna papperspåsen under diskbänken. Men om du frågar Jonas Ceder, vd på Trifilon AB, kan dina restprodukter göra nytta på annat håll.
Företaget gör förnybar plast, så kallade biokompositer, av gamla restprodukter som ris, vete och sockerrör. Efter flera år i branschen sluter de nu ett jätteavtal i Indien.
– Nu är det dags att börja skala upp på riktigt, vi gör en entré i världens största land befolkningsmässigt och snabbast växande ekonomi, säger Jonas Ceder.
Avtalet är i dagsläget värt mer än företaget tjänat under de senaste fem åren, men den riktiga vinsten kommer framåt i tiden, menar Jonas Ceder. Trifilon förväntar sig inte bara att det ska klirra till i deras, utan även den lokala kassan i Nyköping.
– Det kommer bli full fart här i Nyköping, gänget kommer börja bygga maskiner och system för export och det är något vi inte alls har gjort tidigare här i Nyköping.
Förutom att det förväntas bli mer aktivitet på fabriken i Stora Nicolai, så vänder de sig nu till lokala bönder i Sörmland.
– Bönder får en helt ny typ av intäktskälla, att göra något vettigt av saker som inte alls används annars.
Till en början kommer Nyköpingsfabriken som sagt att gå på högvarv för att skicka plasten till Indien, men de ska även öppna fabrik där på plats.
Martin Lidstrand, cto och medgrundare till Trifilon, menar att det ur miljösynpunkt är viktigt att produktionen ligger nära grödorna, men säger samtidigt att de kommer fortsätta satsa på fabriken här i Nyköping.
– Vi vill växa ännu mer i Nyköping, oavsett om det är antal anställda eller produktionskapacitet så vill vi fortsätta rusta upp fabriken.
Avtalet i Indien är ett stort steg menar Jonas Ceder, och att just Indien är intresserade finns det flera anledningar till. Förutom att landet har problem med nedskräpning av plast, har de gott om dem jordbruksrester som Trifilon gör sin plast av, där landet i dagsläget bränner upp en tredjedel, enligt Jonas Ceder.
Han menar att affären med Indien är ett startskott som gör att företaget blir synligt för fler kunder.
– Det är ett jättekvitto på att det vi har gjort här i alla år är helt rätt, vår ambition är att också finnas på tre andra marknader inom de närmsta fyra åren.