Flera 100 procents ökning av elsparkcykelolyckor

Att det blivit fler elsparkcyklar på gatorna märks inte minst på att antalet olyckor är mångdubbelt fler än för bara några år sedan.

"Man inte bara tokköra", säger Katarina Damberg.

"Man inte bara tokköra", säger Katarina Damberg.

Foto: Peter Alexis

Nyköping2025-06-01 01:00
  • Antalet elsparkcykelolyckor i östra Sörmland har ökat kraftigt, från 3 olyckor 2019-2021 till 45 under 2022-2024, främst i Nyköping.
  • En studie från Chalmers visar att riskbeteenden som att köra med en hand eller använda mobil ökar olycksrisken markant.
  • Framtiden för uthyrning i Nyköping är osäker, men kommunen är öppen för nya aktörer trots säkerhetsutmaningarna.

Elsparkcyklar har blivit en vanlig del i stadsbilden i många svenska städer de senaste åren – och samtidigt har även olyckorna ökat från en mycket låg nivå till att bli tämligen vanliga. I Nyköping, Trosa, Oxelösund och Gnesta rapporterades det exempelvis in tre olyckor under åren 2019-2021. 2022-2024 hade det ökat till 45 elsparkcykelolyckor. De allra flesta, 40 av dem, skedde i Nyköping medan tre olyckor skedde i Trosa och vardera en i Oxelösund och Gnesta.

Förutom att fler privatpersoner äger elsparkcyklar så började de hyras ut i Nyköping under 2022. Det sammanfaller alltså med att olyckorna här sköt i höjden.

Lördagen den sista maj är en utmärkt dag för en elsparkcykeltur och en av dem som rullat ner till Nyköpings hamn är Katarina Damberg. Hon har själv aldrig varit inblandad i en elsparkcykelolycka, men har flera vänner som cyklat vanlig cykel och blivit påkörda av elsparkcyklister.

– Då har det handlat om att de kört alldeles för fort på elsparkcyklarna. Man behöver ha lite tänkt, man kan inte bara tokköra. Jag känner ingen större oro själv, men man behöver ha koll på trafiken, säger hon.


Hyrsparkcyklarna har inte återkommit till Nyköping den här våren. Arkivbild
Hyrsparkcyklarna har inte återkommit till Nyköping den här våren. Arkivbild

I en färsk undersökning vid Chalmers tekniska högskola, har forskare med hjälp av kameror och sensorer granskat riskfaktorer och orsaker. De har använt data från nästan 7 000 resor med hyrda elsparkcyklar. Att styra sin elsparkcykel med bara en hand ger sex gånger högre risk att en olycka inträffar. Att åka tillsammans i grupp, skjutsa någon eller att använda mobiltelefon under färden, nästan tredubblar olycksrisken.

– Tyvärr är det tydligt att den typen av nöjeskörning i vissa fall medför farliga beteenden som leder till påtagliga olycksrisker, säger Marco Dozza, professor i aktivt säkerhets- och trafikantbeteende vid Chalmers samt en av författarna till studien, i en artikel på Chalmers hemsida.

Frågan är nu om antalet olyckor kommer att gå ner igen. Antingen för att användarna i östra Sörmland börjar lära sig att köra säkrare, eller för att det just nu inte finns något uthyrningsföretag som är aktivt.

– Som det ser ut just nu är det inget företag som är aktuellt, men vi är självklart öppna för nya etableringar av elsparkcyklar i Nyköpings kommun, sa Fatima Arnautovic som är handläggare på den tekniska divisionen på kommunen, när SN intervjuade henne tidigare i vår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!