Beslutet att lämna Bromma flygplats hänger ihop med att Bra ska bli underleverantör åt SAS. Affären – som är värd sex miljarder kronor – innebär bland annat att Bra i stället börjar flyga från Arlanda. Övergången sker vid årsskiftet.
För Bromma flygplats blir konsekvenserna enorma. Bra står i dag för ungefär 90 procent av flygplatsens trafik.
– Vi tycker att det nu är dags att fatta ett beslut om nedläggning av Bromma flygplats, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare.
Näringslivsorganisationen anser att det redan i dag kostar för mycket att driva flygplatsen. Bromma går med minus och det gör att ägaren Swedavia, som också äger Arlanda, får sämre ekonomi.
– Samtidigt behöver Swedavia satsa på att bygga ut på Arlanda. Läggs Bromma ned innebär det att Swedavia får ett annat utrymme att satsa på Arlanda.
Stockholms handelskammare anser att Skavsta i dag är en viktig flygplats för huvudstadsregionen. Om Bromma läggs ned ökar sannolikt denna betydelse.
I det korta perspektivet ökar Skavstas funktion som komplementflygplats till Arlanda, menar man. Om Arlanda har tillfälliga problem kan trafiken i större utsträckning dirigeras om till Skavsta.
Däremot bedömer Stockholms handelskammare inte att en nedläggning av Bromma gör att Arlanda når ett kapacitetstak, och att Skavsta skulle få ny trafik på grund av detta. I alla fall inte i ett kort perspektiv.
– Men i ett längre perspektiv vet man aldrig. Dessutom kommer ju Skavsta att få en station längs med Ostlänken, säger Carl Bergkvist.
SN har sökt Skavstas ledning för en kommentar.