Vi ska ta matteraset på allvar, säger han.
– Visst är det olika undervisningskulturer i länderna som jämförs i Pisaundersökningen. Men det är en allmänt erkänd undersökning som ska vara gjord så att det går att jämföra mellan länderna. Så det är ingen tvekan om att det har gått nedåt.
Han har varit lärare på olika stadier sen -97. Just nu på 6-9-skolan Kunskapsskolan i Nyköping.
– Det är svårt att se skillnader bara på en enskild enhet men jag kan märka att uthålligheten hos eleverna har minskat. Uthållighet och kontinuitet är nödvändigt för att hålla igång och bli duktigare i matte.
Övning ger färdighet. Lite tjatigt men vanligtvis sant. Det är solklart att svenska elever är bra på engelska. Mycket av kunskapen är gratis.
– Engelska stöter man på överallt i vardagen, det finns naturligt runtomkring oss på ett helt annat sätt än matematiken. Därför krävs en större arbetsinsats av eleverna för att de ska bli duktigare i matte.
I dag är det tempo i allt. Snabbgoogla och få svar på nästan vad som helst. Nyheter sprids på en sekund. Patrik Stenils har bestämt sig för att utnyttja situationen. Eleverna kan till exempel få lösa uppgifter i sina mobiler och få facit på ett ögonblick.
– När eleverna får direkt feedback får jag en annan reaktion på undervisningen. De tänder till. Jag tror att det har att göra med deras fritid, de är mer mottagliga för snabb information genom dataspel och sociala nätverk. De är inte så vana vid det där trägna arbetet där man måste lägga ner mycket energi för att komma framåt.
Han skyller en del av raset på regeringen.
– Björklund har velat återgå till den gamla goda hederliga skolan med katederundervisning och mer prov. För vår del har det blivit mycket mer administrativa uppgifter de senaste åren, det ska dokumenteras på bredden och höjden.
Men varje elev på pränt – är det inte bra att ha koll?
– Vi lärare tycker nog att vi har haft en bra uppfattning om varje elev även utan all dokumentation tidigare också. Nu har vår börda ökat men skolan har inte fått mer resurser.
Ändå finns en del bra. Och kanske är en vändning på gång, spår Patrik Stenils.
– Jag tror att vi är på G. Nu kommer centrala satsningar, bland annat på mattelyftet. Jag tror att det kommer att ge utdelning.
Han vill se ökat engagemang från föräldrarna. Det gäller att ta alla chanser att räkna, att leka med siffror i vardagen. Det behöver inte vara så komplicerat.
– Mina två äldsta barn delar på en adventskalender. Då är det viktigt att kunna skilja på udda och jämnt.