Eleverna rĂ€dda för skolvĂ€gen till Ökna: "Det Ă€r snorhalt"

Flera elever pĂ„ Öknaskolan tycker att det Ă€r obehagligt att sĂ€tta sig pĂ„ bussen till skolan. VĂ€gen Ă€r smal och isig – i vintras vĂ€lte en buss. Nu har de kontaktat ansvariga.

I januari vÀlte en buss pÄ strÀckan.

I januari vÀlte en buss pÄ strÀckan.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2024-12-09 01:01

– Vi fĂ„r bara som svar att vĂ€gen inte Ă€r prioriterad men det Ă€r bara dumheter, bullshit. VĂ€gen Ă€r helt jĂ€vla livsfarlig pĂ„ vintern.

Lovisa Klaesson, 18, gĂ„r tredje Ă„ret med inriktning hĂ€sthĂ„llning pĂ„ Öknaskolan.

Hon och klasskompisarna Àr rÀdda för att det snart ska ske en olycka till pÄ vÀg 823. I januari i Är hamnade en buss i diket i samband med ett möte pÄ den smala vÀgen. Lovisa Klaesson satt sjÀlv pÄ bussen nÀr det hÀnde.

Nike FĂ€llĂ©n och Lovisa Klaesson pĂ„ Öknaskolan tycker att vĂ€gen till skolan Ă€r under all kritik.
Nike FĂ€llĂ©n och Lovisa Klaesson pĂ„ Öknaskolan tycker att vĂ€gen till skolan Ă€r under all kritik.

– Bussen stod still och gled ner i diket. Vi hade tur som hamnade mot kullen, annars hade det kunnat gĂ„ riktigt illa. Det Ă€r djurhagar, vatten och Ă„krar lĂ€ngs strĂ€ckan. Hade bussen bara stĂ„tt nĂ„gra meter lĂ€ngre fram sĂ„ hade vi vĂ€lt. 

Hon tycker att vÀgen bör breddas sÄ att bilar och bussar kan mötas pÄ strÀckan. I dagslÀget mÄste en buss eller bil backa om mötet sker vid fel plats. Hon tycker ocksÄ att underhÄllet mÄste bli bÀttre.

– Det blir snorhalt pĂ„ vintern. Det grusas absolut, men inte tillrĂ€ckligt för att det ska göra nĂ„gon skillnad. Man kan pĂ„ riktigt Ă„ka skridskor pĂ„ vĂ€gen.

Hur kÀnns det att sÀtta sig pÄ bussen?

– Det Ă€r lite lĂ€skigt och obehagligt. I alla fall nĂ€r man kommer till ÖknavĂ€gen efter Tystberga trafikplats. Chaufförerna kör otroligt fort, 70 till 80 kilometer i timmen. Även om det inte Ă€r över hastighetsbegrĂ€nsningen sĂ„ borde de anpassa hastigheten för vĂ€glaget. I kurvorna kĂ€nner man att det slĂ€pper.

Trafikverket Àr den myndighet som ansvarar för vÀgunderhÄllet pÄ strÀckan. DÀr finns olika standardklasser som anger trafiktÀtheten pÄ en strÀcka. Ju högre standardklass, desto lÀgre trafiktÀthet och desto lÀgre prioritering kring vÀgunderhÄll.

Glenn Sedin, projektledare pÄ Trafikverket.
Glenn Sedin, projektledare pÄ Trafikverket.

VÀg 823 har standardklass fem och E4 har standardklass ett. Det finns dÀrmed inga planer pÄ att göra nÄgra förÀndringar kring klass fem. Sandning Àr den metod som anvÀnds för halkbekÀmpning.

– Det Ă€r vinter och det kan finnas halka. RĂ„det Ă€r att ta det försiktigt, sĂ€ger Glenn Sedin, projektledare pĂ„ Trafikverket.

Kan ni inte göra nÄgot för att rucka pÄ principerna?

– Standardklasserna baseras pĂ„ hur mycket trafik det Ă€r. PĂ„ mindre vĂ€gar Ă€r det sandning som gĂ€ller. Saltning krĂ€ver större trafiktĂ€thet för att det ska ha nĂ„gon effekt.

Glenn Sedin meddelar att det inte finns nĂ„gra planer pĂ„ att bredda vĂ€gen. 

Kan du förstÄ att eleverna Àr oroliga?

– Absolut, men ska man vara försiktig och anpassa hastigheten. Vid vĂ€dervarningar kanske man inte ska ge sig ut alls.

SN har sökt bussbolaget för en kommentar men de har inte Äterkommit.

RÀddningstjÀnsten var pÄ plats i samband med bussolyckan.
RÀddningstjÀnsten var pÄ plats i samband med bussolyckan.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!