Fackordföranden: "Skolan har marknadsfierats"

KundtÀnkande och "marknadsfieringen" av skolan Àr nÄgra av orsakerna till att lÀrare ofta pressas att sÀtta högre betyg, menar LÀrarnas riksförbund.

Åsa FahlĂ©n, ordförande för LĂ€rarnas riksförbund menar att konkurrens och en "marknadsfiering" av skolan ligger bakom att sĂ„ mĂ„nga lĂ€rare pressas att sĂ€tta höga betyg.

Åsa FahlĂ©n, ordförande för LĂ€rarnas riksförbund menar att konkurrens och en "marknadsfiering" av skolan ligger bakom att sĂ„ mĂ„nga lĂ€rare pressas att sĂ€tta höga betyg.

Foto: Anders Wiklund/TT

Nyköping2022-01-24 06:32

– Man ser skola och utbildning mer och mer som en vara, och om man inte Ă€r nöjd med varan, sĂ„ reklamerar man den, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n ordförande i LĂ€rarnas riksförbund.

En undersökning som tidningen SkolvÀrlden gjort bland LR:s medlemmar visade att en fjÀrdedel av lÀrarna utsatts för press eller pÄtryckningar om betyg av en elevs vÄrdnadshavare.

Bakom fenomenet ligger en nedvĂ€rdering och ett minskat förtroende för skolan och för lĂ€rarna, menar Åsa FahlĂ©n. Att sĂ€tta korrekta betyg Ă€r svĂ„rt och det handlar dessutom om myndighetsutövning, framhĂ„ller hon. Att dĂ„ som lĂ€rare fĂ„ sin professionalitet ifrĂ„gasatt blir ett arbetsmiljöproblem.

– Det skapar en jĂ€ttestor press. Man kĂ€nner sig inte uppskattad och det gör att det inte blir lika attraktivt att vara lĂ€rare.

Det stĂ€ndiga ifrĂ„gasĂ€ttandet av betygen skapar ocksĂ„ en osĂ€kerhet för eleverna och underminerar förtroendet för systemet, menar Åsa FahlĂ©n.

Som bÄde tidningens egen enkÀt och SkolvÀrldens undersökning visat, förekommer det ocksÄ att lÀrare kÀnner press frÄn skolledare att sÀtta högre betyg.

– Det Ă€r extra olyckligt. Ens chef ska ju vara ett stöd, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n.

Hon tror att konkurrensen mellan skolor, och oro för att tappa elever och dÀrmed fÄ försÀmrad ekonomi, ligger bakom att rektorer vill att lÀrarna sÀtter högre betyg.

– De sitter i en rĂ€vsax och vet att om de förlorar elever, sĂ„ förlorar de pengar. Det Ă€r en marknadsfiering som bĂ„de kommunala och fristĂ„ende skolor utsĂ€tts för, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n.

Men bĂ„de rektorer och deras uppdragsgivare – kommuner eller fristĂ„ende skolhuvudmĂ€n – mĂ„ste lita pĂ„ sina lĂ€rares bedömningar för att det ska gĂ„ att komma till rĂ€tta med problemen, menar fackordföranden.

– De mĂ„ste stĂ„ upp för sin personal.

För att öka sĂ€kerheten i betygssĂ€ttningen mĂ„ste lĂ€rare ocksĂ„ ges tid och möjlighet att diskutera betyg och bedömning med sina kollegor – nĂ„got som kan vara svĂ„rt i den pressade arbetssituation som mĂ„nga lĂ€rare har, enligt Åsa FahlĂ©n.

LÀrarnas riksförbund anser ocksÄ att elever inte borde fÄ byta skola hur lÀtt som helst, utan att byten i första hand ska ske i samband med att eleven byter stadium.

– Man ska ha rĂ€tt att vĂ€lja, men ocksĂ„ en skyldighet att stĂ„ fast vid den skola man valt. Skolan handlar bĂ„de om rĂ€ttigheter och skyldigheter, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!