â Man ser skola och utbildning mer och mer som en vara, och om man inte Ă€r nöjd med varan, sĂ„ reklamerar man den, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n ordförande i LĂ€rarnas riksförbund.
En undersökning som tidningen SkolvÀrlden gjort bland LR:s medlemmar visade att en fjÀrdedel av lÀrarna utsatts för press eller pÄtryckningar om betyg av en elevs vÄrdnadshavare.
Bakom fenomenet ligger en nedvÀrdering och ett minskat förtroende för skolan och för lÀrarna, menar à sa Fahlén. Att sÀtta korrekta betyg Àr svÄrt och det handlar dessutom om myndighetsutövning, framhÄller hon. Att dÄ som lÀrare fÄ sin professionalitet ifrÄgasatt blir ett arbetsmiljöproblem.
â Det skapar en jĂ€ttestor press. Man kĂ€nner sig inte uppskattad och det gör att det inte blir lika attraktivt att vara lĂ€rare.
Det stÀndiga ifrÄgasÀttandet av betygen skapar ocksÄ en osÀkerhet för eleverna och underminerar förtroendet för systemet, menar à sa Fahlén.
Som bÄde tidningens egen enkÀt och SkolvÀrldens undersökning visat, förekommer det ocksÄ att lÀrare kÀnner press frÄn skolledare att sÀtta högre betyg.
â Det Ă€r extra olyckligt. Ens chef ska ju vara ett stöd, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.
Hon tror att konkurrensen mellan skolor, och oro för att tappa elever och dÀrmed fÄ försÀmrad ekonomi, ligger bakom att rektorer vill att lÀrarna sÀtter högre betyg.
â De sitter i en rĂ€vsax och vet att om de förlorar elever, sĂ„ förlorar de pengar. Det Ă€r en marknadsfiering som bĂ„de kommunala och fristĂ„ende skolor utsĂ€tts för, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.
Men bĂ„de rektorer och deras uppdragsgivare â kommuner eller fristĂ„ende skolhuvudmĂ€n â mĂ„ste lita pĂ„ sina lĂ€rares bedömningar för att det ska gĂ„ att komma till rĂ€tta med problemen, menar fackordföranden.
â De mĂ„ste stĂ„ upp för sin personal.
För att öka sĂ€kerheten i betygssĂ€ttningen mĂ„ste lĂ€rare ocksĂ„ ges tid och möjlighet att diskutera betyg och bedömning med sina kollegor â nĂ„got som kan vara svĂ„rt i den pressade arbetssituation som mĂ„nga lĂ€rare har, enligt Ă sa FahlĂ©n.
LÀrarnas riksförbund anser ocksÄ att elever inte borde fÄ byta skola hur lÀtt som helst, utan att byten i första hand ska ske i samband med att eleven byter stadium.
â Man ska ha rĂ€tt att vĂ€lja, men ocksĂ„ en skyldighet att stĂ„ fast vid den skola man valt. Skolan handlar bĂ„de om rĂ€ttigheter och skyldigheter, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.