Nyköpingsbon Anna Lind brukar deklarera via telefon och gjorde så även i våras innan 5 maj som var sista inlämningsdatum för privatpersoner. Därför blev hon och sambon minst sagt förvånade när det kom ett föreläggande i tisdags där Skatteverket meddelade att deras deklaration saknades och att det förelåg en förseningsavgift på 1 000 kronor om handlingarna inte lämnades in.
– Det är klart att man börjar fundera på om man kanske har glömt bort det ändå. Så det känns lite irriterade, samtidigt som man blir orolig över att kanske behöva betala 1000 kronor, säger Anna.
Hon fick kontakt med myndigheten på onsdagsmorgonen som bekräftade att det rörde sig om ett fel.
– Vi fick rådet att skriva en förklaring på baksidan av pappret och sedan göra en ny deklaration, som tur är hade vi sparat de gamla papprena.
Därefter fick Anna informationen av handläggaren att lämna in deklarationen skriftligt på nytt.
Johan Schauman, som är projektledare på Skatteverket, säger dock att det inte alls behövs.
– Absolut inte. Har man deklarerat och fått kvittens så ska handläggaren kunna se det och vi hanterar resten.
Så vad skulle du råda Anna att göra?
– Jag kan inte uttala mig just det här fallet, men har deklarationen kommit in så behöver hon inte göra något mer eller drabbas av några förseningsavgifter.
Exakt vad som har gått snett undersöker Skatteverket, men Johan Schauman men att det blivit något fel i informationsöverförandet.
– I de här fallen ska vi självklart be om ursäkt. Vi hoppas att de här personerna fortsätter lämna deklarationen elektroniskt.
Hur många som totalt drabbats av de felaktiga påminnelserna går inte att svara på i nuläget.
– Hittills känner vi till sju stycken fall, men jag vågar inte uttala mig om det är fler. Sannolikt rör det sig om några enskilda fall, men om det är av större omfattning så går vi ut med information på vår hemsida, säger Johan Schauman.