Förödande potthÄl skapar högtryck pÄ verkstaden

PotthĂ„lsproblemet beskrivs som "helt galet" pĂ„ bilverkstaden i Nyköping – samtidigt kĂ€mpar Trafikverket med att fylla igen nya hĂ„l ute pĂ„ vĂ€garna. TvĂ„ lokala strĂ€ckor beskrivs som extra utsatta.

Anton Sabelsson visar upp en del av veckans fjÀderskörd.

Anton Sabelsson visar upp en del av veckans fjÀderskörd.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2024-02-01 06:43

– HĂ€r har vi veckans skörd, det Ă€r fjĂ€drar överallt. 

Anton Sabelsson visar runt i verkstaden inne pÄ Landbloms bil vid StockholmsvÀgen, dÀr det har kommit in fyra bilar bara den senaste veckan. Samtliga med liknande skador pÄ fjÀdrarna, som lÀnkar ihop hjulen med resten av bilen.

Även om de inte vet med sĂ€kerhet sĂ„ Ă€r bĂ„de Anton och kollegan Lisse Andersson övertygade om att skadorna beror pĂ„ potthĂ„l.

– Definitivt. Vi misstĂ€nker det eftersom fjĂ€drarna ska inte gĂ„ sönder pĂ„ de hĂ€r sĂ€tten, sĂ€ger Lisse.

Det Àr fjÀdrar och stötdÀmpare som fÄr mest stryk av potthÄlen. Har man rejÀl otur sÄ kan fÀlgen gÄ sönder ocksÄ. Reparationerna blir kostsamma.

– Vi bytte fjĂ€der pĂ„ en bil igĂ„r och det gick loss pĂ„ nĂ€stan 10 000 kronor. Det Ă€r helt galet mĂ„nga potthĂ„l nu och vi misstĂ€nker att det kommer komma in Ă€nnu fler bilar, sĂ€ger Lisse Andersson.

Tidigare i veckan var Trafikverket ute pÄ E4 efter att det hade upptÀckts potthÄl söder om Nyköping. Skador pÄ motorvÀgen prioriteras först och lagning ska utföras skyndsamt.

Lisse Andersson rÀknar med att strömmen av potthÄlsskadade bilar kommer fortsÀtta.
Lisse Andersson rÀknar med att strömmen av potthÄlsskadade bilar kommer fortsÀtta.
Fyra bilar med samma skador har kommit in den senaste veckan, berÀttar Anton Sabelsson.
Fyra bilar med samma skador har kommit in den senaste veckan, berÀttar Anton Sabelsson.

Inga allvarliga trafikincidenter har uppstÄtt med anledning av hÄlen.

– Men jag har fĂ„tt höra att förare drabbats av punkteringar och tvingats byta dĂ€ck lĂ€ngs med E4 dĂ€r det har varit större hĂ„l, sĂ€ger Henric Thorell som Ă€r projektledare för driftomrĂ„de Nyköping pĂ„ Trafikverket.

Kraftiga vÀderomslag med iskyla ena dagen och plusgrader den nÀsta har nÀmnts som en tÀnkbar orsak till att hÄlen uppstÄtt. Men Henric Thorell berÀttar att det Àr en lÄng rad olika parametrar som kan ligga bakom problemen.

– PĂ„ det stora hela Ă€r det att belĂ€ggningen Ă€r sliten som gör att det spricker upp pĂ„ vĂ€garna, sĂ€ger han.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson berÀttade pÄ tisdagen i Sveriges Radio att antalet inrapporterade potthÄl har nÀrapÄ fördubblats den hÀr vintern jÀmfört med förra, Àven om de inte för nÄgon exakt statistik.

PÄ Trafikverkets vÀgar som ligger inom SN:s spridningsomrÄde sÄ har framförallt tvÄ strÀckor varit hÄrt drabbade.

– Senast var vĂ„r entreprenör ute mellan Nyköping och Stavsjö, dĂ€r det har varit mycket sprickor och hĂ„l. Det har ocksĂ„ varit ganska mycket av samma problem pĂ„ vĂ€g 218 mellan VagnhĂ€rad och Trosa, sĂ€ger Henric Thorell.

Skador pÄ vÀgbanan mellan Stavsjö och E4.
Skador pÄ vÀgbanan mellan Stavsjö och E4.
SÄ fÄr du ersÀttning

UtgĂ„ngspunkten Ă€r att vĂ€ghĂ„llaren, oftast kommunen eller staten (genom Trafikverket), ansvarar för att vĂ€gen hĂ„lls i gott och trafiksĂ€kert skick. Om vĂ€ghĂ„llaren brister i detta ansvar och genom oaktsamhet eller försumlighet vĂ„llar skada pĂ„ nĂ„gons bil, kan vĂ€ghĂ„llaren bli skadestĂ„ndsskyldig. VĂ€ghĂ„llaren ansvarar Ă€ven för underentreprenörers vĂ„llande. 

I första hand fĂ„r man vĂ€nda sig till vĂ€ghĂ„llaren med sitt ersĂ€ttningsansprĂ„k och förhandla med den. Om det inte leder nĂ„gonstans, Ă€r det enda sĂ€ttet att driva saken vidare att vĂ€nda sig till tingsrĂ€tten och stĂ€mma vĂ€ghĂ„llaren. 

KÀlla: Riksförbundet M

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!