Fjärdeklassarna i Nyköping: "Matte äger!"

Den senaste Timss-undersökningen visar att svenska fjärdeklassare presterar bättre i matematik jämfört med tidigare år. På Herrhagsskolan i Nyköping älskar man ämnet – särskilt om du frågar Hanna, Fanny och Faik.

NYKÖPING2016-11-29 19:30

Det är en dryg timme efter lunch i Herrhagsskolan på Arnö. Klasskamraterna i 4A, Fanny Engström, Hanna Sandberg och Faik Bektasevic, står inför ett problem. Lyckligtvis ett problem som de tycker om – ett matematiskt problem.

– Då ska vi skriva en femma här, och en sexa där, säger Hanna, och börjar tillsammans med sina två klasskamrater bena ut uppställningen som lärare Mathias Lindqvist förberett på vita tavlan.

Uträkningen går snabbt.

– 1736, kan det vara rimligt, frågar Lindqvist.

– Jaa, svarar trion i kör, och får strax sin uträkning bekräftad – det var rätt.

Klasskamraternas kunskap och entusiasm går i linje med de resultat som nu presenteras i den senaste Timss-undersökningen. Den visar att både fjärde- och åttondeklassare når en högre snittpoäng i matematik, jämfört med tidigare år.

Mathias Lindqvist, som undervisat i matematik på Herrhagsskolan i 18 år, tror att en av anledningarna är att lärarna jobbar mer utanför ramarna.

– Jag har själv valt att inte jobba med mattebok. Jag jobbar mycket med häften, och olika nivåer. Vi jobbar ju med samma saker, med multiplikation till exempel, men det finns ju ingen elev som jobbar med samma tal, förklarar han.

Han nämner också den nationella satsning som sjösattes 2013, "Matematiklyftet", som syftar till att höja lärarnas undervisningsmetoder. Utvalda lärare fortbildas för att i sin tur sprida kunskapen vidare till sina kollegor. Mathias Lindqvist har själv deltagit i projektet.

– Man har blivit upplärd att man ska köra mycket med problemlösning. Det blir mer kreativt då, och inte bara masa ifyllning. Det behöver man ju också, men man måste ha variationen, säger han.

Entusiasmen bland eleverna skiljer sig såklart från klass till klass, understryker han. Ibland är det svårare att få i gång eleverna. Det problemet tycks inte finnas i 4A.

Vad är det som är så roligt med matte?

– Man kan liksom sitta och fundera, fast ändå går det snabbt, säger Hanna Sandberg.

– Och det finns massor av saker man kan göra, flikar Faik Bektasevic in.

Summeringen står Fanny Engström för.

– Vi älskar matte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om