Samtidigt som flygresandet generellt i Sverige har minskat något i år så har passagerarantalet på Skavsta i stället gått framåt med 2,7 procent, berättar Joakim Lindholm, operativ direktör på flygplatsen.
Trots årets nedgång så tror bland annat Transportstyrelsen på en ökning för flygresandet på länge sikt, och från Skavstas håll förutspår man också en fortsatt ökning i antalet passagerare.
– Vi tror att det fortsätter att öka långsiktigt, på grund av befolkningsutvecklingen i regionen men även eftersom Stockholm bygger ut och utvecklas. Det är därför vi tittar på vad som behöver göras, säger Joakim Lindholm.
Skavsta har det senaste året haft ungefär 2,3 miljoner passagerare och är landets femte största flygplats. Den befintliga terminalen har genom åren byggts om och byggts till för att anpassas till fler besökare.
Uppskattningsvis klarar anläggningen av en ökning på ungefär 100 000 till med det utrymme som redan finns i terminalen.
– Som det ser ut så är det dags att börja göra något vid 2022 för att klara den volymen passagerare. Förutsatt att utvecklingen är positiv, passagerarna ökar och Ostlänken-projektet rullar på som tänkt. Vi måste bygga till något, men det finns inga beslut i nuläget.
Det handlar i ett första skede om att bygga ut den nuvarande terminalen – och på sikt om att eventuellt bygga en helt ny.
Skulle det bli en ny terminal finns det många faktorer att ta hänsyn till. Om man tidigare byggde en ”låda” i anslutning till landningsbanan så kräver en modern terminal betydligt mer, berättar Joakim Lindholm.
– Definitivt, och det tror jag hänger ihop med förändringar i samhället, som teknologi, miljö och service. Ska man bygga en ny terminal krävs även mycket input från olika håll. Man behöver titta på områdets utveckling, hur det är utformat och hur man kan ansluta till kollektiva färdmedel, exempelvis.
Skavsta kommer att få en egen station längs Ostlänken. Regeringens mål är att höghastighetsjärnvägen ska vara färdig 2035, då gäller det för flygplatsen att stå rustad. Hur och var man väljer att bygga ut terminalanläggningen hänger ihop med järnvägsstationens placering.
– Ostlänkenstationen är tänkt att hamna ett par hundra meter från vår terminalbyggnad, vilket betyder att vi tittar på alternativet att binda ihop dem.